Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Sulttaanikana juoksee

Pikajuoksu siivitti linnut ilmojen teille

Kiinalaisinsinöörit ovat rakentaneet robotin, jolla on samat mittasuhteet kuin viisikiloisella Caudipteryx-dinosauruksella. Kun robotti juoksi juoksumatolla, sen siivet alkoivat automaattisesti heilua. Siksi tutkijat uskovat, että aktiivinen lentokyky olisi kehittynyt eri tavalla kuin liitäminen.

Lapsi konttaa, ennen kuin hän alkaa kävellä. Samalla tavalla lintujen piti juosta, ennen kuin ne pystyivät lentämään.

Tätä mieltä on kiinalaisen Tsinghuan yliopiston tutkijaryhmä, joka näin kyseenalaistaa vallalla olevan käsityksen lintujen lentokyvyn kehittymisestä evoluution aikana.

Eläimillä on kaksi tapaa liikkua ilmassa: liitäminen ja lentäminen. Liitäminen voi olla esimerkiksi puusta toiseen leijailemista ilman varsinaista voimankäyttöä.

Lentäminen taas on aktiivista toimintaa, jossa vaikkapa lintu liikuttaa lihasvoimalla siipiään.Suositun teorian mukaan liitäminen on vanhempaa perua kuin lentäminen ja lintujen lentokyky on tavallaan kehityksen huipentuma.

Kyseenalaistaa vanhan teorian

Kiinalaistutkijat lähestyivät asiaa uudesta näkökulmasta. He analysoivat 125 miljoonaa vuotta sitten eläneen viiden kilon painoisen Caudipteryx-dinosauruksen liikkumistapaa jäännösten perusteella.

Juokseva Caudipteryx

Kun Caudipteryx-dinosaurus juoksi, sen eturaajat alkoivat heilua.