Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Liskot kävelivät käsillä

Texasista löytyneet sauropodien jalanjäljet ovat hämmentäneet tutkijoita, sillä jäljet sopivat ainoastaan eläinten eturaajoihin. Tutkijat arvelevat, että jäljet ovat peräisin eläinten tavasta uida. Maalla ne käyttivät kaikkia neljää raajaa, mutta matalassa vedessä ne vetivät itseään eteenpäin eturaajoillaan ja antoivat takaraajojen lipua perässä.

SHUTTERSTOCK

Dinosaurusten superraskasta sarjaa edustivat sauropodit, jotka myös liikkuivat raskaasti kuivalla maalla. Osa niistä kasvoi 40 metriä pitkäksi ja jopa 100 tonnin painoiseksi.

Valtavaa massaa kannattelivat vahvat tolppajalat, mutta niiden siirtely sujui vaivalloisesti. Luultavasti jätit pystyivät siirtämään vain yhtä jalkaa – vähän – kerrallaan.

Austinin liepeiltä Texasista vuonna 2007 löytyneet sauropodien jalanjäljet järjestivätkin paleontologeille melkoisen yllätyksen.

Texasista löydetyistä sauropodien jäljistä teki outoja se, että ne sopivat vain eturaajoihin.