Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Jättiläishirmuliskoilla oli nokka

Tonnien painoisilla pitkäkaulaisilla sauropodeilla oli nokka, kun ne tepastelivat maapallolla miljoonia vuosia sitten. Näin totesivat saksalaistutkijat, jotka tarkastelivat muinaisten jättien kalloja.

Saksalaisen Bonnin yliopiston tutkijat ovat löytäneet vastauksen kysymykseen, joka on askarruttanut hirmuliskojen fossiileja tutkineita paleontologeja jo pitkään.

Eri puolilta maailmaa on löydetty fossiileja, joissa hirmuliskoilla on hampaat siistissä rivissä. Hampaat eivät kuitenkaan ole kiinni leukaluussa, joka olisi pitänyt ne järjestyksessä vuosimiljoonien ajan.

Nyt saksalaispaleontologit ovat selvittäneet, mikä on pitänyt muinaisliskojen hampaat paikoillaan. Vastaus kuuluu: nokka.

Saksalaisten paleontologien mukaan Camarasaurusten hampaiden yläosaa suojasi nokka.