Menneisyys - Dinosaurus

Hirmuliskoilla oli tosi huono tuuri

Jos Maahan 66 miljoonaa vuotta sitten törmännyt asteroidi olisi osunut muualle kuin Jukatanin niemimaalle, joukkotuhoa ei ehkä olisi tapahtunut.

Kun asteroiditörmäsi Jukatanin niemimaahan Meksikossa, isku sytytti maaperän hiilivedyt palamaan. 180 kilometriä leveästä kraatterista nousseen savun noki pimensi auringon, mistä seurannut ilmastonmuutos tuhosi hirmuliskot. Jos isku olisi osunut melkein mihin muualle tahansa, tuho olisi ilmeisesti vältetty.

Japanilaisen Tohokun yliopiston tutkijat ovat arvioineet geologisten mittausten, to- dennäköisyyslaskelmien ja ilmastomallien pohjalta , että Jukatanin niemimaa on yksi harvoista paikoista, joissa tällainen tuho voi syntyä.

Vain 13 prosenttia Maan kuoresta on yhtä hiilivety- ja rikkipitoista kuin Jukatanissa.

Asteroidi-iskun jäljiltä nousi nokea ja sulfaattihiukkasia ilmakehään jopa 10–50 kilometrin korkeuteen. Siellä ne levisivät suihkuvirtauksien mukana koko maapallon ympärille.

Nokihiukkaset sitoivat auringonsäteilyn lämmön niin, että maapallon keskilämpötila laski 8–11 astetta.

Myös valon pääsy Maan pinnalle väheni, ja samalla sateiden määrä laski rajusti. Kun kasvit jäivät vaille auringonvaloa ja vettä, ne kuihtuivat ja ravintoketjut romahtivat.

Jos Maan kanssa kolaroinut asteroidi olisi osunut vaikkapa Atlantin valtameren keskelle tai Suomeen, seuraukset eivät olisi olleet läheskään yhtä tuhoisat.

Asteroidi-isku sytytti hiilivedyt ja viilensi maapallon

Japanilaistutkimus osoittaa, että vain 13 prosenttia Maan kuoresta (kartan oranssit ja punaiset alueet) sisältää joukkotuhoon riittävät ainekset.