Dinosaurus

Tutkimustulokset ovat muuttaneet dinosaurusten ulkonäköä merkittävästi.

© Shutterstock
Menneisyys - Dinosaurus

Dinosaurusten 5 suurinta muodonmuutosta

Dinosauruksille on tehty ulkonäköleikkauksia. Viime vuosikymmeninä tuhannet uraauurtavat havainnot ovat muuttaneet täysin käsitystämme hirmuliskoista. Esittelemme ohessa viisi dinosaurusta, joiden ulkoinen olemus on kokenut suurimpia mullistuksia.

Deinocheirus: Valtava strutsi sai kyttyrän selkäänsä

Yli 40 vuoden ajan tutkijat tunsivat vain Deinocheiruksen 2,4 metriä pitkät eturaajat. Eläimen arveltiin kuuluvan strutseja muistuttavien hirmuliskojen ryhmään, mutta muuten sen ulkonäöstä ei tiedetty mitään.

Vuonna 2014 tutkijatlöysivät Deinocheiruksen muut osat. Sillä oli eriskummallinen hampaaton pääkallo ja suuri kyttyrä selässä.

Velociraptor: Nopea tappaja sai höyhenet

Jurassic Parkissa Velociraptor oli suomujen peittämä. Sittemmin useat fossiililöydöt ovat osoittaneet, että kaikki sen lähimmät sukulaiset olivat höyhenpeitteisiä.

Velociraptorin eturaajojen luiden perusteelliset tutkimukset paljastivat pieniä kohoumia, joihin liskon siipihöyhenet olivat kiinnittyneet.

Spinosaurus: Huippupeto menetti puolet jaloistaan

Spinosaurus, suurin kaikista petoliskoista, aiheutti ongelmia Jurassic Park III -elokuvan päähenkilöille. Elokuvan tekohetkellä tutkijat eivät kuitenkaan olleet löytäneet liskosta juuri muuta kuin selkärangan.

Vuonna 2014 uusi fossiili paljasti Spinosauruksen takaraajojen olleen niin lyhyet, että se liikkui maalla erittäin kömpelösti. Sen sijaan se oli sopeutunut hyvin elämään vedessä.

Tsintaosaurus: Kasvinsyöjällä ei ollutkaan sarvea

Kasvinsyöjä Tsintaosaurus esitettiin vuosikymmenien ajan niin, että sillä oli otsassaan kummallinen sarvi.

Vuonna 2013 tehty tutkimus osoitti kuitenkin, että sarvi todellisuudessa oli vain osa suurempaa – eikä niin kovin kummallista – rakennetta, joka oli hajonnut ja hävinnyt fossiilista.

Tyrannosaurus: Höyhenpeite – tai ei sittenkään

Tutkijat löysivät vuonna 2012 Yutyrannus­-liskon fossiilin. Se on T. rexin sukulainen, joka oli kauttaaltaan höyhenten peitossa. Löytö sai monet arvelemaan, että myös T. rexillä olisi ollut höyhenpeite.

Vuonna 2017 paljastui kuitenkin ihon jäännöksistä, että T. rexin ruumis oli suurimmalta osaltaan suomujen peittämä.

Jurassic Park nykyaikaan päivitettynä

Nyt on kulunut 25 vuotta siitä, kun Jurassic Park valtasi elokuvateatterit. Tällä välin tutkijat ovat löytäneet yli 500 uutta hirmuliskolajia ja tehneet tuhansia muita löytöjä, jotka paljastavat uskomattomia yksityiskohtia näiden sukupuuttoon kuolleiden eläinten elämästä, ulkonäöstä ja evoluutiosta.

Alla olevasta videosta näet, miten tiede viimeisten 25 vuoden aikana on kohdellut Jurassic Parkin legendaarista päähahmoa, T. rexiä.