Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Dreadnoughtus dinosaurus 1/2015
Menneisyys - Dinosaurus

T. rex oli kääpiö Dreadnoughtus schranin rinnalla

Paleontologit ovat löytäneet kaikkien aikojen täydellisimmän jättiläishirmuliskon luurangon. Nykyisen Argentiinan alueella tepastellut Dreadnoughtus schrani painoi yhtä paljon kuin 12 täysikasvuista norsua.

Jättimäinen dinosaurus oli 26 metriä pitkä

Noin 77 miljoonaa vuotta sitten nykyisen Patagonian seuduilla Argentiinassa vaelteli yksi suurimmista maapallon pinnalla koskaan liikkuneista eläimistä.

Suunnilleen 60-tonninen Dreadnoughtus schrani painoi nimittäin yhtä paljon kuin 12 täysikasvuista norsua. Jättiläisen pituus kuonosta pyrstön päähän oli huimat 26 metriä. Yhdysvaltalaisen Drexelin yliopiston paleontologien löytämä pitkäkaulainen dinosaurus oli kuollessaan ollut vielä kasvuiässä, mutta silti se painoi seitsemän kertaa niin paljon kuin Tyrannosaurus rex.

T. rex oli vain pikkuinen dinosaurus verrattuna Dreadnoughtus-liskoon.

Dreadnoughtus schranin luista on löydetty 70 prosenttia

Löytö ilahduttaa tutkijoita erityisesti siksi, että hirmuliskon luista on säilynyt peräti 70 prosenttia.

Se on sauropodien kohdalla ennätysmäärä. Lähes täydellisen luurangon ansiosta paleontologeilla onkin nyt ainutkertainen tilaisuus saada uutta tietoa kaikkien aikojen suurimpien maaeläinten anatomiasta.

Dreadnoughtus oli kasvinsyöjä-dinosaurus

Dreadnoughtus on englantia ja se tarkoittaa mitään pelkäämätöntä. Nimi on varsin osuva, sillä petoeläinten oli luultavasti täysin mahdotonta hyökätä valtavan jättiliskon kimppuun.

Itse Dreadnoughtus schrani oli tosin yhtä lauhkea kuin kookaskin – muiden sauropodien tavoin se oli kasvinsyöjä.

Hirmuliskon sydän löi 5 kertaa minuutissa

Sauropodit olivat hirmuliskojen aikakauden jättiläisiä. Koska suurilla eläimillä on hidas syke, jättiläisten sydän löi vain 5–7 kertaa minuutissa.

Lue lisää muinaisajan jättiliskoista: