Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Dinosaurukset hautoivat muniaan

Ainutlaatuinen fossiili vakuutti tutkijat siitä, että osa dinosauruksista hautoi muniaan lintujen tapaan eikä vain jättänyt niitä maahan.

Zhao Chuang

Kansainvälinen tutkimusryhmä on löytänyt vastauksen ehkä kiistanalaisimpaan dinosauruksia koskevaan kysymykseen. Ei ole nimittäin tiedetty, huolehtivatko ne sikiönkehityksen alkamisesta vai jättivätkö ne munansa luonnon armoille.

Kiinasta löytynyt dinosauruksen fossiili hälventää epäilykset jälkimmäisestä. Se osoittaa yksiselitteisesti, että ainakin osa lajeista hautoi muniaan niin kuin linnut. Makaavan yksilön alla on 24 munaa, jotka ovat säilyneet kehittyvien sikiöiden luita myöten.

Kokonaisuudesta on voitu päätellä, että dinosaurusemo kuoli vasta muninnan jälkeen hautoessaan.

Oviraptorin 70 miljoonaa vuotta vanhojen luiden alla on 24 munaa, joissa on kehittynyt sikiö. Siksi voidaan olettaa dinosauruksen kuolleen hautoessaan.