Dinoekspertti: ”Jurassic Park on ohjannut uraani”

HAASTATTELU: Steve Brusatte on uuden Jurassic World: Dominion -elokuvan tieteellinen neuvonantaja. Samalla paleontologin elämässä sulkeutuu rengas: hänet sai kiinnostumaan dinosauruksista poikavuosina nähty Jurassic Park -filmi.

Steve Brusatte

1. Toimit Jurassic World: Dominion -elokuvan tieteellisenä neuvonantajana. Mitä tehtäviisi kuului?

Minun piti vastata filmiryhmän esittämiin dinosauruksia koskeviin kysymyksiin ja antaa hyviä neuvoja. Ohjaaja Colin Trevorrow ja lavastaja Kevin Jenkins ottivat minuun usein yhteyttä tiedustellakseen jotain asiaa.

He olivat aidosti kiinnostuneita ja pyysivät antamaan mahdollisimman paljon tietoa siitä, millaisia dinosaurukset oikeasti olivat, jotta elokuvan dinosaurukset vaikuttaisivat sekä kiehtovilta että todellisilta.

Kerroin heille dinosaurusten käyttäytymisestä, koosta, liikkumistavasta, ulkonäöstä ja elinajasta ja -ympäristöstä.

2. Hyväksytkö sen, että tosiasioista tingitään, jotta elokuvan juonesta saadaan vetävämpi tai voidaan käyttää erikoistehosteita?

Totta kai. Jurassic World: Dominion -elokuvan halutaan menestyvän kaupallisesti, eikä sitä ole tehty tieteelliseksi dokumentiksi. Siksi siinä on vahvoja hahmoja ja tarina, joka uppoaa katsojiin.

Hahmojen – tässä tapauksessa dinosaurusten – pitää olla unohtumattomia ja niihin pitää voida samastua. Joskus se tarkoittaa, että tieteellisestä totuudesta joudutaan tinkimään.

Rehellisyyden nimessä on sanottava, että fossiilit eivät paljasta täydellisesti, miltä dinosaurukset näyttivät tai miten ne käyttäytyivät 70 miljoonaa vuotta sitten. Eihän Tähtien sota -elokuvienkaan odoteta kertovan täysin totuudenmukaisesti tähtitieteestä ja astrofysiikasta.

”Eihän Tähtien sota -elokuvienkaan odoteta kertovan täysin totuudenmukaisesti tähtitieteestä ja astrofysiikasta.”

3. Jurassic World: Dominion -elokuvassa esiintyy seitsemän dinosauruslajia, joita ei ole nähty muissa Jurassic Park -filmeissä. Osallistuitko hahmojen luomiseen?

En ollut mukana päättämässä näistä dinosaurushahmoista. Ne ovat ohjaaja Colin Trevorrowin luomuksia.

Ensimmäisellä tapaamiskerralla Trevorrow kertoi minulle, että hän aikoi laajentaa hahmogalleriaa useilla dinosauruslajeilla, joista osalla olisi höyheniä. Huomasin, että hän suhtautui asiaan vakavasti, eikä minulla ollut mitään sitä vastaan.

Trevorrowin tehtäviin kuului hahmojen luominen, ja minun tehtäväni oli kertoa hänelle, miltä dinosaurukset olivat todennäköisesti näyttäneet ja miten ne olivat käyttäytyneet.

4. Ensimmäiset höyhenpeitteisten dinosaurusten fossiilit löydettiin Kiinasta noin 20 vuotta sitten. Nyt tällainen dinosaurus nähdään ensimmäisen kerran Jurassic World -elokuvissa. Onko se merkki tukevammasta tieteellisestä pohjasta?

Kun Colin Trevorrow paljasti minulle, että elokuvassa esiintyy höyhenpeitteisiä dinosauruksia, tiesin heti suostuvani toimimaan hänen tieteellisenä neuvonantajanaan.

Kun ensimmäinen Jurassic Park -filmi sai ensi-iltansa vuonna 1993, ei ollut löydetty ainoatakaan höyhenpeitteisen dinosauruksen fossiilia. Kiinassa tehtiin kuitenkin vain pari vuotta myöhemmin ensimmäinen löytö.

Nykyään tiedetään, että monet dinosaurukset olivat höyhenpeitteisiä. Höyhenpeite oli muun muassa Velociraptor-petoliskoilla. Minusta on hienoa, että tämä paleontologian virstanpylväs on otettu huomioon elokuvamaailmassa Jurassic World: Dominion -filmin myötä.

”Jurassic Park -elokuva on ollut ehkä tärkein tapaus paleontologian alalla viimeisten 50 vuoden aikana.”

5. Kuinka ensimmäinen Jurassic Park -elokuva on vaikuttanut elämääsi?

Katsoin sen yhdeksänvuotiaana. Muistan hyvin, että valkokankaalla näkemäni dinosaurukset – etenkin Tyrannosaurus ja Brachiosaurus – herättivät minussa kunnioitusta ja hämmästystä.

Filmi sai ihmiset kiinnostumaan dinosauruksista kaikkialla. Museot järjestivät dinosaurusnäyttelyitä, yliopistoissa pidettiin muinaisia jättiläisiä käsitteleviä kursseja, ja tutkimusta rahoitettiin enemmän, mikä tarkoitti lisää työpaikkoja minun kaltaisilleni tutkijoille.

6. Voidaanko Jurassic Park -elokuvaa siis pitää tieteen kannalta merkittävänä?

Kyllä. Monet oman sukupolveni paleontologit, jotka ovat nyt kolmi- tai nelikymppisiä, ajattelevat varmasti, että juuri Jurassic Park -filmi innosti heitä opiskelemaan. Eikä kyse ole vain sellaisista yhdysvaltalaislapsista kuin minä. Elokuva sai muuallakin tytöt ja pojat haaveilemaan paleontologin urasta. Minulla on Kiinassa, Argentiinassa ja monessa muussakin maassa tutkijatovereita, joiden ammatinvalintaan Jurassic Park -elokuva vaikutti.

7. Onko joku paleontologi paheksunut sitä, että toimit Jurassic World: Dominion -elokuvan tekijöiden tieteellisenä neuvonantajana?

Kollegat ovat suhtautuneet asiaan melko ymmärtävästi. Luullakseni useimmat paleontologit tietävät hyvin, että tieteellinen neuvonantaja ainoastaan neuvoo ja ettei hän osallistu käsikirjoituksen laatimiseen eikä dinosaurushahmojen luomiseen.

Tuskin edes panisin moitteita pahakseni, sillä pidän tieteen tulosten kansantajuistamista erittäin tärkeänä.

Eikä ole olemassa parempaa tapaa perehdyttää suurta yleisöä dinosaurusten tutkimukseen kuin menestyselokuva, jonka näkevät miljoonat ihmiset ympäri maailmaa – vaikka filmin dinosaurukset eivät olisikaan aivan ”täydellisiä”.