Brontosaurus sai oman suvun – taas

Brontosaurus oli yli sata vuotta Apatosauruksen alalaji. Nyt vääryys korjataan.

Yksi tunnetuimmista hirmuliskoista, Brontosaurus, luokiteltiin omaksi lajikseen vuonna 1879, mutta 1900-luvun alussa se alennettiin toisen ison kasvinsyöjähirmuliskon, Apatosauruksen, alalajiksi, A. excelsukseksi.

Brontosaurus oli hentokaula

Nyt on ehkä revanssin aika ja Brontosaurus voi taas päästä omaksi lajikseen. Brontosauruksen sukulaisuussuhteiden tarkistamista ajaa kansainvälinen tutkijaryhmä, johon kuuluu muun muassa brittiläisen Oxfordin yliopiston asiantuntijoita.

Kun tutkijat kävivät läpi 81 Apatosaurus-fossiilia, niistä erottui joukko Brontosaurus-yksilöitä, jotka ansaitsivat selvästi oman sukunsa.

• Brontosaurusten kaula oli kevytrakenteisempi kuin Apatosaurusten.

• Brontosaurusten niska ja hartia olivat pyöreämmät ja ulkonevammat kuin Aparosaurusten.

• Brontosaurukset olivat vartaloltaan Apatosauruksia pienempiä.

• Brontosaurusten nilkkaluu oli selvästi pitempi kuin Apatosaurusten.

Vaikka Apatosaurus- ja Brontosaurus-lajeilla oli enemmän yhdistäviä kuin erottavia piirteitä, paleobiologi Roger Bensonin mukaan ne olivat eri lajeja, vaikkakin lähisukulaisia.

Apatosaurus vs. Brontosaurus