Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Dinosaurus

Tyrannosaurus rex

Dinosaurukset olivat muinaisia jättejä

Dinosaurukset hallitsivat Maata 65 miljoonaa vuotta sitten mesotsooisella maailmankaudella, joka jaetaan trias-, jura- ja liitukauteen. Dinosauruslajien lukumäärää ei tiedetä tarkkaan, mutta tutkijat arvelevat, että fossiileja voidaan löytää noin 1 850:stä eri lajista. Dinosaurusten maailmasta saadaan koko ajan lisää tietoa, ja siksi olemme keränneet sinulle tietopaketin muinaisuuden jäteistä. Lue muun muassa siitä, mikä oli suurin dinosaurus ja miten taivaalta sataneet hehkuvat lasipallot tuhosivat dinosaurukset.

Dinosaurusten tuho

Miksi dinosaurukset katosivat?

Dinosaurukset kuolivat sukupuuttoon noin 66 miljoonaa vuotta sitten, kun asteroidi iskeytyi Jukatanin niemimaahan nykyisen Meksikon alueelle. Jo ennen asteroidi-iskua muutamat hirmuliskolajit olivat katoamassa. Niiden joukossa olivat T. rex ja jotkin pitkäkaulaiset liskolajit. Asteroidi-iskun aiheuttama joukkotuho oli viimeinen isku. Lue tästä lisää dinosauruksista, niiden elinympäristöstä ja niiden sukupuuttoon johtaneista syistä.

Monet uskovat, että T. rex oli kookkain dinosaurus, koska siitä usein puhutaan yhtenä suurimpana maaeläimenä. Kasveja syönyt pitkäkaulainen Patagotitan Mayorum -lisko, joka eli noin 101,6 miljoonaa vuotta sitten, oli kuitenkin kookkain hirmulisko. Sen pituus oli 37 metriä, korkeus 6 metriä ja paino noin 69 tonnia. T. rex oli suurin lihansyöjälisko. Se painoi lähes yhdeksän tonnia eli kaksi tonnia enemmän kuin kilpailijansa.

passowrd_reset.form.email_help