Matalien ilmakerrosten aaltoilu voi tuottaa myös ilmahehkuun kaarevia kuvioita.

© Y. Beletsky (LCO)/ESO

Yötaivas hehkuu värikkäänä kirkkaan auringonpaisteen jälkeen

Yöllä voit nähdä punaisten ja vihreiden värisävyjen valaisevan tähtitaivasta. Ilmahehkuksi kutsuttu ilmiö johtuu siitä, että Auringon päivällä atomeiksi hajottamat ilmamolekyylit yhdistyvät jälleen molekyyleiksi, jolloin niistä lähtee heikkoa hehkua.

maanantai 5. marraskuuta 2018 teksti Jesper Grønne

Ilmahehkuksi kutsuttu ilmiö koostuu ohuesta, hohtavasta hieman horisontin yläpuolella näkyvästä kerroksesta, jossa saattaa esiintyä eri värejä.

Suotuisissa olosuhteissa se näkyy paljain silmin. Ilmahehku syntyy, kun Auringon kuuma säteily hajottaa päivällä ilmamolekyylejä atomeiksi ja irrottaa atomeista elektroneja.

Kun atomit yöllä yhdistyvät jälleen molekyyleiksi, niistä lähtee heikkoa – usein vihertävää tai punertavaa – hehkua, jonka vuoksi yötaivas ei ole säkkipimeä.

Ilmakerrokset tuottavat eri värejä

Vihreä hehku syntyy hapesta noin 80 kilometrin korkeudessa. Hieman ylempänä, noin 95 kilometrin korkeudessa, happi tuottaa heikkoa sinistä hehkua.

Ja 200–300 kilometrissä happi hohtaa punaisena.

Alempana, noin 80–90 kilometrissä, happi- ja vetymolekyylit voivat myös tuottaa punaista väriä. Kellertävä hehku syntyy natriumista.

Toimi näin

• Hakeudu pimeään paikkaan marraskuun 7. päivän uudenkuun tienoilla. Mene ulos aikaisintaan tunti auringonlaskun jälkeen. Sitten voit seurata ilmahehkua läpi koko yön.

• Ilmahehku näkyy parhaiten noin 20 astetta horisontin yläpuolella. Tässä vinossa kulmassa katsot paksumman ilmakerroksen läpi kuin katsoessasi kohtisuoraan ylöspäin.

• Ilmahehkua kuvatessasi käytä pitkää valotusaikaa, esimerkiksi 30 sekuntia, jotta kamera ehtii vangita enemmän valoa kuin silmä. Kamera myös tallentaa paremmin värit ja rakenteet.

Lähde löytöretkelle universumiin

Ilmahehku on vain yksi yötaivaan erikoisista ilmiöistä.

Jos sormesi syyhyävät päästä tutkimaan maailmankaikkeuden ihmeitä, hanki nyt itsellesi täydellinen aloituspakkaus:

• Laadukas kiikari, jolla voit tarkkailla Aurinkokuntaa.
  • Opas tähtitaivaan tapahtumiin vuonna 2018, jotta tiedät, mihin suuntaan ja milloin taivasta kannattaa tähyillä.
  • Kaksi Tieteen Kuvalehteä, jotka antavat lisävinkkejä taivaan tapahtumista.

Myöhemmin tänä vuonna voit suunnata kiikarin muun muassa kohti Orionin tähdistöä ja tarkkailla punaista ylijättiläistä Betelgeuzea. Tähti räjähtää pian supernovana, joten kiiruhda katsomaan sitä, ennen kuin se tuhoutuu.