Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Ymmärrä pimeä aine 6 minuutissa

Pimeä aine on universumin suuri arvoitus. Lähes 100 vuoden tutkimusten jälkeenkään siitä ei ole nähty jälkeäkään – siitä huolimatta, että sen olemassaolo kyetään mittaamaan. Tästä voit lukea lisää pimeästä aineesta.

Universumi ei koostu vain tähdistä, planeetoista ja galakseista. Mukana on myös outo osapuoli, pimeä aine.

Outoa asiassa on se, että mittauksilla on voitu osoittaa pimeän aineen olemassaolo, mutta vieläkään ei tiedetä, mistä se koostuu, koska kukaan ei ole nähnyt sitä.

Tiedemaailma on etsinyt vastausta jo lähes 100 vuotta – toistaiseksi tuloksetta.

© M. Montes (University of New South Wales, Sydney, Australia)/ESA/NASA

Pimeä aine numeroina

Tähtitieteilijät tutkivat pimeää ainetta. Kaikki Aurinkokunnan pimeä aine painaa luultavasti noin 100 biljoonaa tonnia.

• 27 prosenttia

universumin massasta koostuu todennäköisesti pimeästä aineesta, joka muun muassa pitää galaksit koossa.

• 10^-21 kg

arvellaan kuutiometrin pimeää ainetta painavan. Kaikki Aurinkokunnan pimeä aine painaa luultavasti noin 100 biljoonaa tonnia. Tiettynä hetkenä koko maailman väestössä on nanogramman verran pimeää ainetta. Sinun elimistössäsi sitä on luonnollisesti paljon vähemmän, mutta elämäsi aikana noin milligramma pimeää ainetta kulkee lävitsesi.

• 1 sekunti

alkuräjähdyksen jälkeen – niin pian arvellaan uuden teorian mukaan pimeän aineen syntyneen.

• 85 prosenttia

galaksijoukoista koostuu pimeästä aineesta. Galaksit muodostavat massasta vain 4 prosenttia ja kuuma kaasu loput 11 prosenttia.

• 100-kertainen

määrä pimeää ainetta sisältyy pieniin kääpiögalakseihin verrattuna sen suhteelliseen määrään tavallisen kokoisissa galakseissa.

• 1 miljardi tonnia

on primordiaalisen eli heti alkuräjähdyksen jälkeen syntyneen mustan aukon massa, vaikka se ei ole kooltaan protonia suurempi.

Tutkimus

Vuonna 2012 Euroopan hiukkasfysiikan tutkimuskeskuksen Cernin hiukkaskiihdytin Large Hadron Collider (LHC) todisti Higgsin bosonin olemassaolon, joka sitä ennen oli ollut vain matemaattinen hypoteesi.

Nyt Cern aikoo kehittää uuden, paljon suuremman, kiihdyttimen todistamaan pimeän aineen olemassaolon.

Uusi kiihdytin, Future Circular Collider (FCC), on pituudeltaan 100 kilometriä, kun nykyisen LHC:n tunneli on vain 27 kilometriä.

Valtavan FCC:n tarkoitus on törmäyttää protoneja yhteen seitsenkertaisella voimalla verrattuna LHC:hen.

100-kilometrisen uuden tunnelin toivotaan tuovan pimeän aineen esiin törmäyttämällä protoneja.