Kotkasumu

Hubble-teleskoopin kuvassa näkyvät Kotkasumun pilarit ovat vain pieni osa valtavasta sumusta.

© NASA, JEFF HESTER, AND PAUL SCOWEN (ARIZONA STATE UNIVERSIT

Valtavassa sumussa syntyy uusia tähtiä

Moni kosminen jättiläinen on muodostunut pienestä pöly- ja kaasutihentymästä Kotkasumun valtavissa pilareissa. Tätä värikästä sumua ei ehkä ole enää olemassa. Jotkut tutkijat arvelevat sen tuhoutuneen 6 000 vuotta sitten – katastrofin valo ei vain ole vielä ehtinyt Maahan asti.

torstai 6. syyskuuta 2018 teksti Jesper Grønne

Kotkasumun valtavat kaasu- ja pölypylväät, niin sanotut Luomisen pilarit, ovat lähes 50 biljoonan kilometrin korkuisia.

Käärmeen tähdistöön kuuluva Kotkasumu on synnyttänyt joukoittain tähtiä, ja sen oletetaan muistuttavan paikkaa, jossa Aurinkokunta muodostui 4,567 miljardia vuotta sitten.

Tiheät pilarit koostuvat pääasiassa vedystä ja typestä. Hubble-teleskoopin ainutlaatuisessa kuvassa nämä alkuaineet erottuvat vihertävinä.

Siniset sävyt edustavat happea ja punaiset rikkiä.

Kotkasumu on ehkä jo tuhoutunut

Pilarit kylpevät terävässä ultraviolettivalossa, joka on lähtöisin jonkin matkan päässä sijaitsevista nuorten tähtien rypäistä.

Nuorten tähtien ultraviolettisäteily ja tähtituulet murentavat vähitellen suuria pilareita.Tutkijoita askarruttaa, ovatko pilarit yhä olemassa.

Totuus selviää vasta tuhannen vuoden päästä

Kotkasumu on 7 000 valovuoden päässä, joten nyt nähdään, millainen se oli 7 000 vuotta sitten.

Sumun lähellä leijuva valtava pöly­pilvi on ehkä šokkiaalto, jonka on synnyttänyt 6 000 vuotta sitten tapahtunut supernovaräjähdys.

Siitä, onko šokkiaalto tuhonnut pilarit, ei ole varmaa tietoa. Törmäyksen tulos näkyy Maassa vasta 1 000 vuoden päästä.

Tähtisumu

Kotkasumun pilarit erottuvat keskellä sumua.