Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Multivers
Maailmankaikkeus

Mitä on universumin ulkopuolella?

Se maailmankaikkeus, jonka voimme havaita, on laajuudeltaan rajallinen. Mitä sitten on sen ulkopuolella? Ja vaikuttaako se jollain tavalla Maassa elävien ihmisten elämään?

Mitä tiedetään?

Universumi on 13,7 miljardin vuoden ikäinen. Laajenemisen vuoksi näkyvä kaikkeus on suurempi kuin äkkiseltään voisi luulla. Esimerkiksi galaksi, josta lähtenyt valo on ollut matkalla 10 miljardia vuotta, ei ole 10 miljardin valovuoden päässä. Se on kauempana, koska kaikkeus on laajentunut sillä välin, kun valo on kulkenut Maata kohti. Jos otetaan huomioon laajeneminen, näkyvän kaikkeuden säde on noin 42 miljardia valovuotta. Tätä aluetta kutsutaan joskus Hubblen universumiksi avaruusteleskooppi Hubblen mukaan, jonka avulla on nähty kauimmas universumiin.

Teoria 1: Rinnakkaiset universumit

Alkuräjähdysteoria ei sulje pois sitä mahdollisuutta, että universumimme ulkopuolella on äärettömän suuri avaruus. Joidenkin teorioiden mukaan on olemassa lukuisia rinnakkaisia universumeja, jotka yhdessä muodostavat multiversumin. Oman universumimme ulkopuolella olisi siten yksinkertaisesti muita universumeja.

Jostakin äärettömän avaruuden kolkasta voi löytyä täydellinen kopio universumistamme tai jopa aurinkokunnastamme. Rinnakkaisuniversumiteorian pohjalta voidaan myös pohtia seuraavaa: jos luonnonlait ovat samat kaikkialla, kaikki toistuu loputtoman monta kertaa. Jossakin kaukana istuu siten ehkä äärettömän monta kaksoisolentoasi lukemassa juuri Tieteen Kuvalehden artikkelia.

Teoria 2: Universumeita kuplissa

Toisten teorioiden mukaan alkuräjähdyksessä syntyi ”kuplia”, johin kuhunkin muodostui oma universuminsa. Ne eivät ole kosketuksissa toisiinsa vaan kukin niistä on erillinen kupla äärettömän suuressa tyhjyydessä, jonka ominaisuuksia osataan nykytiedoin kuvata vain matemaattisesti.

Eri kuplissa vallitsevat hyvin erilaiset luonnonlait, mistä seuraa se, että kaikki ajateltavissa olevat lait esiintyvät jossakin. Jos tämä selitys on oikea, kaikkeutemme ulkopuolella on tyhjyys ja hyvin kaukana lukuisia muita kuplia.

Saadaanko vastaus?

Näkyvän universumin ulkopuolta on tietenkin äärimmäisen vaikeaa tutkia. Pieni mahdollisuus kuitenkin on: 2008 havaittiin galaksijoukkojen liikkuvan universumissa tavalla, joka viittaa siihen, että niihin vaikuttaa jonkin hyvin kaukaisen rakenteen painovoima. Lisähavainnot tästä niin sanotusta pimeästä virtauksesta (dark flow) ehkä tuovat ratkaisun lähemmäksi.