Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

The Boss Great Wall
Maailmankaikkeus

Universumin suurin kohde löydettiin

Valtava galaksien muodostama seinämä, joka on saanut nimekseen BOSS Great Wall, löydettiin 4,5–6,5 miljardin valovuoden päässä Maasta.

Tähtitieteilijät ovat tehneet havainnon, joka saa Maan näyttämään pieneltä pähkinältä.

Kyseessä on rakenne, joka on saanut nimen BOSS Great Wall. Se on nimensä mukaisesti useiden superjoukkojen muodostama ”muuri” eli toisin sanoen valtava galaksien kasauma. Galaksit, kuten Linnunrata, liittyvät toisiin galakseihin galaksijoukon painovoiman vaikutuksesta. Ja galaksijoukot puolestaan muodostavat superjoukkoja.

BOSS Great Wall -muurin koko on miljardi valovuotta eli se on suurin universumista koskaan havaittu kohde.

Universumin suurin

Rakenne koostuu kaikkiaan 830 galaksista ja sen massa on 10 000 kertaa niin suuri kuin Linnunradan massa, kirjoittaa New Scientist. Kohde on niin valtava, että sen mittasuhteita on vaikeaa hahmottaa. Maa kiertää tähteä, Aurinkoa. Auringon lisäksi omassa galaksissamme Linnunradassa on yli 200 miljardia tähteä. Monilla näistä tähdistä on kiertolaisinaan planeettoja.

Kun ajattelet kohdetta, jonka koko on 10 000 kertaa Linnunradan koko, edessäsi on BOSS.

Universumi sisältää useita jättirakenteita

BOSS-lyhenne tulee sanoista Baryon Oscillation Spectroscopic Survey, ja sen löysi astrofyysikkoryhmä, joka tutki universumia Kanariansaarilla. Tutkijaryhmä on julkaissut tuloksensa Astronomy & Astrophysics -lehdessä.

Valtavan 4,5–6,5 miljardin valovuoden päässä Maasta sijaitsevan BOSS-rakenteen avulla tutkijat aikovat selvittää, miten universumi on kehittynyt alkuräjähdyksen jälkeen. Aiemmin on löydetty vastaava, tosin pienempi, galaksimuuri, Sloan Great Wall. Vuonna 2014 saatiin selville, että oma galaksimme, Linnunrata, on osa Laniakean superjoukkoa.