tähti stephenson 2 18

Top 5: Mitkä tähdet ovat kaikkeuden suurimpia?

Taivaalle katsoessani tiedän, että kirkkaimmilta vaikuttavat tähdet ovat lähellä Maata. Jos otetaan huomioon kaikki tunnetut tähdet, mitkä niistä ovat suurimpia?

Aladin Lite/2MASS

Stephenson 2-18

tähti stephenson 2 18

2 150 kertaa Auringon kokoinen

Ennätystähti on 20 000 valovuoden päässä Maasta. Punainen ylijättiläinen hämmästyttää tutkijoita koollaan, koska se on ristiriidassa tähtien kehitystä koskevien teorioiden kanssa. Teorioissa raja on noin 1 500 kertaa Auringon säde. Jos Stephenson 2-18 olisi Auringon paikalla, se ulottuisi Saturnuksen radan taakse.

UY Scuti

Tähti uy scuti

1 708 kertaa Auringon kokoinen

Punainen ylijättiläinen UY Scuti 9 500 valovuoden päässä Maasta on muuttuva tähti eli sen kirkkaus vaihtelee säännöllisesti. Suuruus vaihtelee myös, joten sitä on vaikea määrittää täsmällisesti.

V354 Cephei

Tähti v354 cephei

1 520 kertaa Auringon kokoinen

Tähti on epäsäännöllinen muuttuja ja punainen ylijättiläinen. Sen säteily vaihtelee ilman havaittavaa jaksollisuutta. Muiden jättiläistähtien tavoin se on kylmä – sen pintalämpötila on ”vain” noin 3 225 astetta.

VY Canis Majoris

Tähti canis major

1 420 kertaa Auringon kokoinen

Yksi kirkkaimmista tunnetuista tähdistä sijaitsee Ison koiran tähdistössä. VY Canis Majoris löydettiin vuonna 1801, ja sen kirkkaus näyttää sittemmin himmenneen.

KY Cygni