Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Teleskooppi ennustaa universumin tuhon

Nasassa on kehitteillä seuraava suuri avaruusteleskooppi, Roman. Sen tehtävänä on etsiä kaukaisten tähtien ympäriltä eksoplaneettoja ja ottaa selkoa oudosta pimeästä energiasta, joka voi repiä ja pilkkoa universumin kappaleiksi.

”Ilmakehän läpi katsominen on samaa kuin katsoisi vanhan, tahriintuneen pullon läpi.”

Näin totesi aikoinaan Hubble-teleskoopin ”äiti”, tähtitieteilijä Nancy Grace Roman. Hän halusi mullistaa tähtitieteen tutkimalla universumia avaruudesta, missä Maan ilmakehä ei vääristä havaintoja.

Hänen visionsa pohjalta kehitettiin Hubble-avaruusteleskooppi, ja nyt Nasa on valmis seuraavaan askeleeseen.

2020-luvun puolivälissä Nasa aikoo lähettää avaruuteen uuden, Nancy Grace Romanin mukaan nimetyn superteleskoopin, jonka on tarkoitus kaikkien aikojen ensimmäisenä ottaa yksityiskohtaisia kuvia Maan kokoisista kiviplaneetoista ja tutkia niiden kaasukehästä elämän merkkejä.

Roman päihittää edeltäjänsä 100-kertaisella näkökentällä

Vaikka teleskooppien pääpeilien halkaisija on sama, Roman näkee laajemman alan taivaasta kuin Hubble. Syynä on pikseliantureiden määrä.

Tähtitieteilijöiden päätavoite on kuitenkin selvittää Roman-avaruusteleskoopin avulla, miten mystinen pimeä energia on kiihdyttänyt universumin laajenemista. Se voi helposti paljastaa, miten tämä loitontava voima vaikuttaa ja miten universumi aikanaan kohtaa lopullisen kohtalonsa.

Nimi Hubblen äidin mukaan

Roman-teleskooppi on ollut suunnitelmissa kymmenen vuotta nimellä Wide-Field Infrared Survey Telescope (WFIRST).

Alun perin se piti varustaa uudella 1,3 metrin levyisellä pääpeilillä, mutta kun Nasalle vuonna 2012 tarjoutui tilaisuus saada ilmaiseksi 2,4-metrinen kevyt peili entisestä vakoilusatelliitista, hanke alkoi edetä nopeasti.

Keväällä 2020 Nasa näytti vihreää valoa sille, että Kaliforniassa toimivan Jet Propulsion Laboratoryn insinöörit saivat rakentaa ja testata Romanin laitteita.

Nancy Grace Roman oli Nasan pääastronomi ja keskeinen henkilö Hubble-teleskoopin kehittämisessä.

© Bill Hrybyk/GSFC/NASA/SPL

Pari viikkoa myöhemmin teleskooppi nimettiin uudelleen. Se omistettiin Nancy Grace Romanille, joka oli kuollut 93-vuotiaana vuonna 2018.

Nancy Grace Roman syntyi 1925 Tennesseessä. Jo seitsemäsluokkalaisena hän päätti ryhtyä astronomiksi, vaikka rehtori kehotti tyttöjä välttämään luonnontieteitä. Vuonna 1949 Roman väitteli tähtitieteen tohtoriksi, ja kymmenen vuotta myöhemmin hänet nimitettiin Nasan pääastronomiksi.

Romanin aikana laukaistiin lukuisia satelliitteja, mutta ennen kaikkea hän niitti mainetta Hubblen innostavana kehittäjänä.

Pohdiskelin, olinko mahtanut luvata liikoja Hubblesta. Minun täytyy kuitenkin todeta vakuuttuneeni siitä, että en ollut liioitellut.
Nancy Grace Roman (1925-2018), Tähtitieteilijä

Jos hanke sujuu suunnitelmien mukaan, Nasa aikoo sijoittaa Roman-teleskoopin vakaalle radalle kiertämään Lagrangen pistettä L2, joka sijaitsee 1,5 miljoonan kilometrin päässä Maasta vastapäisessä suunnassa kuin Aurinko.

Toisin kuin Hubblella, joka kiertää matalalla radalla 540 kilometrin korkeudessa, Romanilla on avaruuteen esteetön näkymä, jota Maa ei häiritse.

Romanin infrapunapikselianturi tarjoaa näkökentän, joka on 100 kertaa niin leveä kuin Hubblen ja joka kattaa tietyn alueen taivaasta noin 200 kertaa niin nopeasti.

Romanin tieteellisten laitteiden pitää toimia täydellisesti heti laukaisuhetkellä. Nasalla ei nimittäin ole mahdollisuutta lähettää astronautteja korjaamaan tai päivittämään Romania niin kuin tehtiin Hubblen kohdalla viisi kertaa vuosina 1993–2009.

© TJT Photography/Harris Corp/NASA

Romanin on määrä toimia kymmenen vuotta, ja jo ensimmäisten viiden vuoden jälkeen uusi avaruusteleskooppi on tutkinut 50 kertaa niin suuren osan taivaasta kuin Hubble 30 vuoden kuluessa.

Tähtäimessä Maan kopiot

Romanista tulee ensimmäinen avaruusteleskooppi, jonka varusteena on edistyksellinen koronagrafi. Se voi linssien ja peilien avulla kokonaan peittää tähtien valon ja kuvata Maan kaltaisia eksoplaneettoja.

Koronagrafi hidastaa tähdestä tulevien valoaaltojen toisen puolikkaan etenemistä niin, että ne värähtelevät eri tahtiin valoaaltojen toisen puolikkaan kanssa. Siten valoaallot kumoavat toisensa niin sanotun destruktiivisen interferenssin vaikutuksesta.

Linssien reunojen yli pääsee silti pieniä tähden valon välähdyksiä. Tämä valo poistetaan säätämällä koronagrafissa olevan kahden peilin asentoa satojen pienten mäntien avulla.

Jo näillä keinoilla Roman pystyy havaitsemaan kaasu- ja jääjättiläisiä. Jotta myös sisemmät pienet kiviplaneetat saadaan yksityiskohtaisesti esiin kuvissa, täytyy vielä käyttää erityisohjelmistoa, jolla parannetaan kuvan erottelukykyä.

© Claus Lunau & NASA

Tähden valo peittoon

Roman on ensimmäisenä avaruusteleskooppina varustettu edistyksellisellä koronagrafilla, joka peittää tähden valon. Siten teleskooppi voi kuvata himmeitä Maan kaltaisia planeettoja, jotka kiertävät tähteään elämänvyöhykkeellä.

• © NASA

Edistykselliset linssit poistavat tähden häiritsevän valon

Linssijärjestelmä hidastaa tähden valoaaltojen toisen puolikkaan kulkua niin, että aallot värähtelevät eri tahdissa toisen puolikkaan kanssa. Näin ne kumoavat toisensa ja tähden kirkas valo häviää.

• © NASA

Liikuteltavat peilit poistavat loputkin tähden valon rippeet

Linssien reunojen yli pääsee pieniä valonvälähdyksiä. Niistä huolehtii kaksi liikuteltavaa peiliä, joissa sadat männät säätelevät peilien muotoa niin, että viimeinenkin tähden kajo katoaa.

Himmeätkin planeetat piirtyvät esiin

Kun tähden valo ei häiritse, koronagrafi voi kuvata elinkelpoisella vyöhykkeellä kiertäviä kiviplaneettoja. Ohjelmisto parantaa kuvia niin, että näkyviin
    saadaan planeettoja, joiden kirkkaus on vain miljardisosa tähden valosta.

Myös Roman-teleskoopin infrapunakamera soveltaa uutta tekniikkaa. Tähän mennessä tähtitieteilijät ovat löytäneet yli 4 000 eksoplaneettaa kahdella menetelmällä, jotka ovat omiaan erityisesti lähellä tähteään kiertävien kaasu- ja jääjättiläisten havainnoinnissa.

Yleisin on ylikulkumenetelmä, jossa planeetta havaitaan, kun se heittää varjon ja himmentää hivenen tähden valoa lipuessaan sen editse.

Toisessa menetelmässä tarkkaillaan tähden liikkeitä. Jos tähti huojuu vähäsen, se on merkki siitä, että suuri planeetta on kulkenut sen läheltä ja vaikuttanut siihen painovoimallaan.

Roman-teleskoopin odotetaan löytävän 2 500 Marsin kokoista ja sitä suurempaa eksoplaneetta.