Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Uuden laitteen avulla tutkijat voivat valvoa huomattavasti suurempaa osaa Auringosta ja seurata sen aktiivisuutta reaaliajassa.

Maailmankaikkeus - Teleskoopit

Superteleskooppi pitää aurinkomyrskyjä silmällä

Yhdysvaltalaiset ja saksalaiset tutkijat ovat yli kymmenen vuoden ajan kehittäneet teleskooppia, jonka avulla on helpompi seurata uhkaavien aurinkomyrskyjen kehittymistä.

Auringon kaasukehässä tapahtuu voimakkaita räjähdyksiä, joiden synnyttämä säteily voi aiheuttaa vakavia ja pitkäkestoisia häiriöitä viestintäjärjestelmiin, lentoliikenteeseen, satelliitteihin ja sähköhuoltoon.

Aurinkomyrskyjen eli aurinkopurkausten aiheuttamat Maan magneettikentän häiriöt saattavat siis hankaloittaa elämäämme todella pahasti.

Yhteen maailman parhaista aurinkoteleskoopeista asennettu uusi laite kuitenkin auttaa tutkijoita tarkkailemaan Aurinkoa ja ennustamaan avaruussäätä.

Ratkaisevan tärkeä päivitys

Kalifornialaisen Big Bear Solar Observatoryn teleskooppiin asennettu laite avaa tutkijoiden tarkasteltavaksi kolme kertaa niin suuren alan Auringosta kuin tähän asti, ja sen lisäksi tapahtumia voi seurata reaaliajassa.

Muutos voi olla ratkaisevan tärkeä tulevilta aurinkomyrskyiltä suojautumisessa, sanoo New Jersey Insitute of Technologyn fyysikko Philip Goode.

”Jotta voisimme ymmärtää Auringon perusdynamiikkaa ja aurinkomyrskyjen syntyä, meidän on kerättävä dataa mahdollisimman suurelta alueelta”, kerrotaan tiedotteessa.

2000 kuvaa sekunnissa

Goode on yli vuosikymmenen ajan tehnyt yhteistyötä esimerkiksi saksalaisen Kiepenheuer-Institut für Sonnenphysikin kanssa ja kehittänyt teleskooppiin uuden MCAO-laitteen (multi-conjugate adaptive optics).

MCAO koostuu kolmesta peilistä, joista kukin kattaa oman alueensa Maan ilmakehästä ja korjaa sen aiheuttamia vääristymiä. Koko joukko supernopeita kameroita ottaa ja analysoi peräti 2000 Aurinko-kuvaa sekunnissa.