Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Mustat aukot kiinnostavat Kiinaa

Vuonna 2025 uusi avaruusteleskooppi nostaa Kiinan universumin raskaimpien kohteiden tutkimuksen etujoukkoon. Teleskoopin odotetaan selvittävän, mistä neutronitähdet koostuvat.

Nasa

Uusi kunnianhimoinen hanke voi tehdä Kiinasta pian johtavan maan kosmolo­gian alalla.

Kiinan kansallinen avaruustutkimuksen keskus on vastikään julkistanut suunnitelman röntgenteleskoopin lähettämiseksi avaruuteen.

Teleskooppi eXTP:n on tarkoitus vastaanottaa muun muassa neutronitähtien röntgensäteilyä.

© Université de Genève

Siitä pitäisi tulla vuodesta 1999 Maata kiertäneiden Nasan Chandra- ja Esan XMM-Newton-avaruusteleskooppien seuraaja.

Teleskooppi syynää Maan lähialueita

Chandran ja XMM-Newtonin ensi­sijainen tehtävä on tutkia ilmiöitä, jotka esiintyvät kaukana avaruudessa. Niitä on muun muassa tähtien ja galaksien muodostuminen.

Kiinan eXTP-niminen röntgentele­skooppi keskittyy sen sijaan lähempänä sijaitseviin tutkimuskohteisiin, kuten neutronitähtiin.

Tavoitteena on selvittää, koostuvatko ne tosiaan neutroneista ja vallitseeko niissä niin suuri paine, että neutronit ovat hajonneet pienemmiksi osiksi eli kvarkeiksi kutsutuiksi alkeishiukkasiksi.

Fysiikan ääri-ilmiöt tutkimuskohteina

Hanketta vetävän Lu Fangjunin mukaan tähtäimessä ovat myös mustat aukot – ja etenkin yhteen sulautuvat mustat aukot.

Yhteisenä nimittäjänä on pyrkimys saada lisää tietoa siitä fysiikasta, joka määrää, kuinka aine käyttäytyy äärioloissa, jotka eivät ole mahdollisia Maassa.