James Webb -teleskoopin on muun muassa määrä etsiä Trappist 1 -järjestelmästä vettä, metaania ja happea, jotta saadaan selville, voiko siellä olla elämää.
Maailmankaikkeus - Teleskoopit

Jättiteleskooppi etsii elämää uudesta aurinkokunnasta

Maailman suurin avaruusteleskooppi etsii lähivuosina vastausta yhteen ihmisiä pitkään askarruttaneeseen kysymykseen: esiintyykö elämää muualla kuin Maassa?

Se painaa 6 200 kiloa, se on päällystetty kullalla, ja sen on määrä etsiä vastausta yhteen ihmiskunnan suurista kysymyksistä.

James Webb -teleskoopilla, joka laukaistaan avaruuteen ensi vuonna, on tutkijoiden mukaan hyvät mahdollisuudet selvittää, onko vastikään löydetyssä Trappist 1 -planeettajärjestelmässä elämän edellytyksiä.

Näin asiaa selittää Doug Hudgins, joka on Nasan eksoplaneettatutkija:

”Jos näillä planeetoilla on kaasukehä, James Webb -teleskooppi voi selvittää niiden salaisuudet.”

Maailman suurin avaruusteleskooppi

Teleskooppi, joka on Esan, Nasan ja Kanadan avaruusjärjestön yhteishanke, on kuuluisan Hubble-avaruusteleskoopin seuraaja. Hubble on ollut Maata kiertävällä radalla jo vuodesta 1990 alkaen.

James Webbin peili on kolme kertaa niin suuri kuin Hubblen, joten infrapunateleskoopista tulee maailman suurin avaruusteleskooppi, kun se lokakuussa 2018 laukaistaan Maata kiertävälle radalle 1,5 miljoonan kilometrin päähän.

Uuden muhkean teleskoopin ansiosta tutkijat pääsevät myös selvittämään, onko seitsemän uuden eksoplaneetan kaasukehässä elämän mahdollisuuteen viittaavia vettä tai happea.

Kaasukehä kertoo lisää

Jo nyt tiedetään, että planeetoista kolme sijaitsee elinkelpoisella alueella, ja tutkijat ovat myös selvittäneet niiden massan, halkaisijan ja kiertoajat. Vielä ei kuitenkaan voida sanoa, onko niillä edellytyksiä elämälle.

Näin asiaa selittää Maria Hjort, joka tutkii eksoplaneettoja Tanskassa Aarhusin yliopiston astrofysiikan keskuksessa.

”Me emme tiedä, onko esimerkiksi joillakin näistä planeetoista käynnissä villiintynyt kasvihuoneilmiö samaan tapaan kuin Maan naapurissa Venuksessa”, Hjort toteaa.