Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Avaruusteleskooppi etsii jälkiä universumin synnystä

SPHEREx-teleskoopin on määrä ratkaista astronomian suurimpia arvoituksia ja muun muassa selvittää, pitääkö alkuräjähdysteoria paikkansa.

JPL-Caltech/NASA

Nasa on vihdoin päättänyt, että SPHEREx -avaruusteleskooppi laukaistaan joko 2024 tai 2025.

Teleskoopin on määrä vastata kolmeen tähtitieteen suurimmista kysymyksistä tutkimalla infrapuna-alueella lähellä ja kaukana sijaitsevia taivaankappaleita.

Kaukaisten galaksien infrapunavalon avulla laaditaan 3D-kartta, joka näyttää galaksien tarkan sijainnin.

SPHEREx-teleskooppi kartoittaa taivaankappaleita infrapuna-alueella. Sen kameralla on suojat Auringon valoa ja Maasta tulevaa heijastusta vastaan.

© JPL-Caltech/NASA

Galaksien jakautumisesta voidaan saada selville, pitääkö alkuräjähdysteoria paikkansa. Yksi teorian keskeisimmistä oletuksista on se, että universumi laajeni valtavalla nopeudella hieman syntymänsä jälkeen.

Inflaatio jätti jälkensä

Laajentuminen, jota kutsutaan myös inflaatioksi, tapahtui alle sekunnin miljardisosan miljardisosan kuluessa alkuräjähdyksen jälkeen. Teorian mukaan inflaatio jätti jälkensä aineen jakautumiseen universumissa.

SPHEREx-teleskoopin tiedoista laadittava 3D-kartta miljardeista galakseista näyttää, onko oletettu kuvio todellakin olemassa ja pitääkö alkuräjähdysteoria paikkansa.