Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Avaruusolentojen etsijä eläkkeelle

Nasan Spitzer-teleskooppi pääsee eläkkeelle. Se on 16 vuoden palveluksen aikana täyttänyt erinomaisesti alkuperäisen tehtävänsä. Sen oli määrä tuottaa ainutlaatuisia infrapunakuvia universumista ja paljastaa tutkijoille sellaisia avaruuden osia, joita muut optiset teleskoopit eivät pysty näkemään.

NASA/JPL

Linnunradan sydän, galaksi NGC 4258, tähtienvälinen sumu ja levein Saturnusta ympäröivä rengas.

Spitzer-teleskoopin ottamien kiehtovien avaruuskuvien kokoelma on todella laaja. Nyt Spitzer on kuitenkin tullut tiensä päähän. Spitzer siirtyy eläkkeelle 30. tammikuuta 2020.

Nasalla on ollut jo pitkän aikaa ongelmia viestinnässään Spitzeriin. Siksi avaruusjärjestö nyt lopettaa Spitzerin toiminnan.

Teleskooppi oli osa Great Observatories -avaruusohjelmaa yhdessä kolmen muun superteleskoopin kanssa. Muut olivat avaruusteleskooppi Hubble, gammateleskooppi Compton ja röntgenteleskooppi Chandra.

Spitzer näki planeetat suoraan

Nyt eläkkeelle jäävä teleskooppi laukaistiin avaruusohjelman viimeisenä. Spitzer oli myös lyhimmän ajan avaruudessa, mutta silti sen väsymätön elämän etsintä vierailta planeetoilta oli tehokasta ja tutkimusta rikastuttavaa.

Spitzer oli nimittäin ensimmäinen teleskooppi, joka pystyi tarkkailemaan eksoplaneettaa suoraan. Vuonna 2005 se havaitsi eksoplaneetan HD 209458 b lähettämän infrapunavalon. Tämä merkitsi aivan uuden aikakauden alkua.

Mestarivalokuvaajan nekrologi

Spitzerin linssi ei ole tähyillyt vain vieraita planeettoja.

Teleskoopin ensisijainen tehtävä oli nimittäin vangita maailmankaikkeudesta infrapunaista säteilyä.

Siksi Spitzer saattoi nähdä valtavien kaasu- ja pölypilvien takaa paikkoja, missä oli muodostumassa uusia tähtiä ja aurinkokuntia, missä galaksit törmäilivät toisiinsa ja missä syntyi mustia aukkoja.

Spitzer kuvasi universumia sen parhaista kulmista. Ohessa joitakin otoksia:

Kosminen pilvi

Neljä vastasyntynyttä tähteä 1 500 valovuoden päässä meistä aiheuttaa kaaosta kosmiseen Orionin sumuun. Se näkyy keltaisena terävänä valona kuvan keskellä. Vihreän valon tuottavat vety ja rikki, ja punaista ja oranssia valoa säteilevät runsashiiliset molekyylit.

Pyyntilonkerot

Galaksi M106 sijaitsee 23 miljoonan valovuoden päässä. Se tunnetaan etenkin kahdesta ylimääräisestä ”pyyntilonkeroa" muistuttavasta haarasta, jollaisia Linnunradalla ei ole.

X-ray: NASA/CXC/Caltech/P.Ogle et al; Optical: NASA/STScI; IR: NASA/JPL-Caltech; Radio: NSF/NRAO/VLA

Sydän

Linnunradan sydän on usein pöly- ja kaasupilvien verhoama. Tähän kuvaan Spitzer onnistui ikuistamaan tuikkivien tähtien vyön aivan galaksin sisuksista.

NASA, JPL-Caltech, Susan Stolovy (SSC/Caltech) et al.

Supernova

Supernovan jäännökset paiskautuvat avaruuteen, ja tähtipöly kulkeutuu uusiin kemiallisiin prosesseihin. Kuva on koottu useiden eri teleskooppien, muun muassa Spitzerin, otoksista.

NASA, ESA, NRAO/AUI/NSF and G. Dubner (University of Buenos Aires)

Kannibaaligalaksit

Kuvan kaksi galaksia – suuri ja pieni vaaleanpunainen läiskä – ovat nimeltään NGC 3226 ja NGC 3227. Ne ovat yhdessä pistelleet poskeensa kolmannen galaksin, joka nyt on lähes kadonnut. Havainto on Nasan mukaan hyvä osoitus galaksien evoluutiosta.

NASA/CFHT/NRAO/JPL-Caltech/Duc/Cuillandre