Teema

TEEMA: Venuksessa on ehkä elämää

Tulikuumaa naapuriplaneettaamme peittävässä tiheässä pilviverhossa on havaittu leijuvan kaasuja, jotka ehkä ovat peräisin eliöistä. Jos happopitoisissa pilvissä todella on elämää, se tarkoittaa, ettei Maa ole ainutlaatuinen – ja että elämää voi esiintyä monissa muissakin paikoissa universumissa.

Nasa saattoi löytää Venuksesta elämän merkkejä 40 vuotta sitten
Aurinkokunta

Nasa saattoi löytää Venuksesta elämän merkkejä 40 vuotta sitten

Jo vuonna 1978 tehdyllä Nasa-lennolla luotain havaitsi merkkejä fosfiini-kaasusta Maan naapuriplaneetan paksussa kaasukehässä. Kukaan ei kuitenkaan silloin kiinnittänyt siihen huomiota.

Venus: Aurinkokunnan kuumin
Aurinkokunta

Venus: Aurinkokunnan kuumin

Tiesitkö, että Venus on Aurinkokunnan kuumin planeetta ja että Venuksessa vuorokausi on pidempi kuin vuosi? Lue lisää faktoja Venuksesta tästä.

Nyt mitataan avaruusolentojen hengitystä
Elämä avaruudessa

Nyt mitataan avaruusolentojen hengitystä

Avaruudesta on löydetty Maan kaltainen planeetta, jolla on vettä. Nyt eksoplaneetoilta aletaan etsiä kaikkia mahdollisia viitteitä elämästä.

Elämä syntyi lätäkössä
Evoluutio

Elämä syntyi lätäkössä

Ehkä mekin synnyimme... täällä!?? Joulu on ihmeiden aikaa. Siksi tutustumme uudelleen muutamaan ihmeeseen, joiden parissa tutkijat yhä ahertavat. Hauskaa joulua ✨❤️

Nyt luodaan elämää laboratoriossa
Luonto

Nyt luodaan elämää laboratoriossa

Mitä elämä on? Tutkijat eivät tiedä sitä, koska he tuntevat vain Maassa esiintyvän elämän. Nyt he luovat keinotekoista elämää ymmärtääkseen paremmin mahdollista vieraiden taivaankappaleiden elämää.

Neljä jättiä kilpailee seuraavan superteleskoopin tittelistä
Teleskoopit

Neljä jättiä kilpailee seuraavan superteleskoopin tittelistä

2030-luvulla päästään joko kurkistamaan universumin syntyyn tai etsimään elämää avaruudesta. Tämä riippuu siitä, mihin neljästä jättimäisen superteleskoopin luonnoksesta USA:n tiedeakatemia päättää panostaa.