Rapusumu, tähtisumu, nebula, neutronitähti, pulsari, säteily

Zombitähti sähköttää erittäin voimakkaalla röntgensäteilyllä

Jo aikoja sitten kuollut tähti Rapusumun keskustassa sinkoaa ajoittain avaruuteen erittäin voimakkaita röntgensäteitä.

Pulsarilla tarkoitetaan räjähtäneen tähden jäännöksiä, niin sanottua neutronitähteä, joka pyörii akselinsa ympäri käsittämättömän nopeasti ja lähettää säännöllisin välein radioaaltopulsseja.

Nyt avaruudessa on havaittu Rapusumun keskellä olevalla pulsarilla erityinen piirre. Rapusumu on noin 6 500 valovuoden päässä Maasta sijaitseva tähtisumu. Pulsari pyörii akselinsa ympäri 30 kertaa sekunnissa ja on yksi voimakkaimmin loistavista kappaleista taivaalla. Nyt on havaittu, että se lähettää radioaaltosykäysten lisäksi ajoittain erittäin voimakasta röntgensäteilyä.

Röntgensäteilyä ja radioaaltoja sekaisin

Japanissa RIKEN-tutkimuslaitoksessa tutkittiin pulsaria NICER-röntgenteleskoopilla, joka sijaitsee Kansainvälisellä avaruusasemalla ISS:llä.

Teleskoopin havainnot osoittivat, että pulsari lähettää tuhansia erittäin voimakkaita röntgensädepulsseja, jotka voimistavat radioaaltoja. Pulsarista lähtee säännöllisin välein niistä yhdessä muodostuneita valtavan voimakkaita energiapurkauksia.

Muut havainnot osoittavat, että purkausten aikana myös näkyvän valon määrä kasvaa. Se merkitsee, että pulsarissa on käynnissä tuntemattomia prosesseja, jotka voimistavat sen sähkömagneettista säteilyä.

Ilmiön syytä ei vielä tunneta, mutta säteilyn tutkiminen tarkemmin saattaa paljastaa arvoituksellisen pulsarin salaisuudet.