Villi tähti valaisee Kassiopeian planeetat

Kassiopeian viisi kirkasta tähteä muodostavat taivaalle suuren W:n. Siksi ne on helppo erottaa toukokuisen yön pimeinä hetkinä. W-kuvio myös johtaa katseen kohti Linnunradan aluetta, missä on huomionarvoisia tähtiä ja niitä läheltä kiertäviä eksoplaneettoja, joilla saattaa olla kaasukehä.

NASA/JPL-Caltech

Tietoja Kassiopeiasta

Tyko Brahe havaitsi supernovan Kassiopeian tähdistössä vuonna 1572. Sittemmin on havaittu, että 14:ää Kassiopeian tähdistä kiertää vähintään yksi eksoplaneetta.

Yksi planeetoista, HD 219134 b, on kiviplaneetta, joka kiertää tähtensä kolmessa päivässä. Sen massa on 4,5 kertaa Maan massa ja se sijaitsee vain 21 valovuoden päässä.

© NASA/JPL-Caltech

Kassiopeia antaa tietoa planeetoista

Kassiopeian HD 219134 -tähteä (keltainen) kiertävä kiviplaneetta on tutkijoille erinomainen mahdollisuus tutkia eksoplaneettoja.

HD 219134 b -planeettaa (tummanruskea) voidaan tutkia Maasta käsin, sillä se on suhteellisen lähellä Maata ja meistä katsottuna se kulkee emotähtensä editse.

Sillä saattaa olla kaasukehä, mutta se sijaitsee liian lähellä tähteään, jotta siellä voisi esiintyä elämää.

Tähteä kiertää vähintään kolme muutakin planeettaa, mutta HD 219134 b on erityisen kiinnostava, koska se Maasta katsottuna kulkee emotähtensä editse ja siitä on siksi helppo tehdä havaintoja.

Planeetalla on luultavasti kaasukehä.

Kassiopeian tähdistöön kuuluu myös Kappa Cassiopeiae -tähti, sininen ylijättiläinen, jonka läpimitta on Aurinkoon verrattuna 33-kertainen ja kirkkaus 300 000-kertainen.

Kassiopeia näkyy koko vuoden Välimeren pohjoispuolella eli tarkkaan sanottuna 34. leveysasteen pohjoispuolella.

© NASA/JPL-Caltech

Sen suhteellinen nopeus naapuritähtiin nähden on 4 000 000 km/h, jolla vauhdilla se on poistumassa Linnunradasta.

Kun Kappa Cassiopeiaen tähtituulien hiukkaset törmäävät tähtienväliseen kaasuun, kasautuu ainetta iskuaalloksi, joka avaruusteleskoopissa näkyy 12 valovuotta pitkänä ja 1,8 valovuotta leveänä punaisena kaarena.

Opas tähdistön tarkkailuun