Tutustu lähimpään uusien tähtien syntyalueeseen

TÄHTIOPAS: Orionin sumu. Valtava punaisena hehkuva pölypilvi sisältää satoja vastasyntyneitä tähtiä. Tutkijat etsivät nyt sen kirkkaasta keskuksesta massiivista mustaa aukkoa.

ESA/NASA

Orionin sumu

Orionin sumussa on ainakin 700 nuorta tähteä, ja niitä tulee jatkuvasti lisää, sillä läpimitaltaan 24 valovuoden suuruinen pölypilvi on valtava tähtihautomo.

Tammikuun puolenvälin uudenkuun aikaan tätä hienoa näkyä voi ihailla myös ilman kiikaria tai kaukoputkea.

Sumu sijaitsee kirkkaista tähdistä koostuvassa Orionin tähdistössä.

Orionin sumu on Maan lähimpiä tähtisumuja: matkaa on vain 1 344 valovuotta.

Tähdistön keskellä kolme samalle suoralle sijoittuvaa tähteä muodostaa Orionin vyöksi kutsutun tähtikuvion ja sitä reunustaa neljä kirkasta kulmatähteä – kreikkalaistaruston metsästäjän, Orionin, jalat ja hartiat.

Orionin vyön ja kahden alemman kulmatähden välistä erottuu tähtikuvio Orionin miekka ja sitä ympäröivä tähtisumu.

Orionin sumuun on Maasta matkaa vain 1 344 valovuotta, ja se on siten Maan lähin tähtien syntyalue. Siksi sitä on tutkittu paljon.

Sieltä on esimerkiksi löydetty tähtiä, joiden ympärillä pyörii pöly- ja kiviainespilvi. Pilvestä syntyy aikanaan planeettoja.

Pienistä kaasu- ja pölypilven koostumuksen muutoksista kehittyy miljoonien vuosien kuluessa valtavia tähtiä.

©

Ulkopuolelta tulevat häiriöt saavat kaasun ja pölyn kasautumaan. Möykyn paino vetää puoleensa lisää ainetta sumusta.

©

Ainetihentymän pyöriessä siitä muodostuu litteä kiekko. Lisää ainetta kasautuu kiekon keskelle, minne muodostuu prototähti.

©

Kun prototähti on tarpeeksi kuuma, sen sisältämä vety alkaa fuusioitua ja tuottaa energiaa. Nyt prototähdestä on tullut oikea tähti.

Vuonna 2012 tehty tutkimus viittaa siihen, että sumussa piilee myös musta aukko. Se sijainnee keskellä sumua Trapetsin tähtijoukossa, johon kuuluvat sumun kirkkaimmat tähdet.

Opas Orionin sumuun

Oriontågen South East South

Missä ja milloin?

Mene ulos illalla tammikuun 2. päivän uudenkuun aikoihin. Klo 22 Orionin sumu on kaakossa noin 25 asteen korkeudella horisontista, Orionin vyön ja jalkojen puolivälissä.

Näkyvyys?

Etsi pimeä paikka, missä ei valosaaste häiritse. Silloin näet sumun paljain silmin. Kiikari tai pieni kaukoputki näyttävät sen vielä selvemmin.

Voit ottaa Orionin sumusta kuvia, kun asetat kameran jalustalle ja valotat 10–30 sekuntia. Käytä itselaukaisinta, jotta kuvaan ei tule laukaisusta aiheutuvaa tärinää.