Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Tutustu lähimpään uusien tähtien syntyalueeseen

TÄHTIOPAS: Orionin sumu. Valtava punaisena hehkuva pölypilvi sisältää satoja vastasyntyneitä tähtiä. Tutkijat etsivät nyt sen kirkkaasta keskuksesta massiivista mustaa aukkoa.

ESA/NASA

Orionin sumu

Orionin sumussa on ainakin 700 nuorta tähteä, ja niitä tulee jatkuvasti lisää, sillä läpimitaltaan 24 valovuoden suuruinen pölypilvi on valtava tähtihautomo.

Tammikuun puolenvälin uudenkuun aikaan tätä hienoa näkyä voi ihailla myös ilman kiikaria tai kaukoputkea.

Sumu sijaitsee kirkkaista tähdistä koostuvassa Orionin tähdistössä.

Orionin sumu on Maan lähimpiä tähtisumuja: matkaa on vain 1 344 valovuotta.

Tähdistön keskellä kolme samalle suoralle sijoittuvaa tähteä muodostaa Orionin vyöksi kutsutun tähtikuvion ja sitä reunustaa neljä kirkasta kulmatähteä – kreikkalaistaruston metsästäjän, Orionin, jalat ja hartiat.

Orionin vyön ja kahden alemman kulmatähden välistä erottuu tähtikuvio Orionin miekka ja sitä ympäröivä tähtisumu.

Orionin sumuun on Maasta matkaa vain 1 344 valovuotta, ja se on siten Maan lähin tähtien syntyalue. Siksi sitä on tutkittu paljon.

Sieltä on esimerkiksi löydetty tähtiä, joiden ympärillä pyörii pöly- ja kiviainespilvi. Pilvestä syntyy aikanaan planeettoja.

ILMIÖN TAUSTAA: Kaasupilvi tihentyy tähdiksi

Pienistä kaasu- ja pölypilven koostumuksen muutoksista kehittyy miljoonien vuosien kuluessa valtavia tähtiä.

Vuonna 2012 tehty tutkimus viittaa siihen, että sumussa piilee myös musta aukko. Se sijainnee keskellä sumua Trapetsin tähtijoukossa, johon kuuluvat sumun kirkkaimmat tähdet.

Opas Orionin sumuun