Tutki Joutsenen kirkkaita tähtiä ja punaisia kaasusumuja

TÄHTIOPAS: Joutsenen tähdistö tarjoaa ihailtavaksi loistavia tähtiä, supernovajäännöksiä ja valtavia punaisia tähtisumuja. Ne ovat erityisen hyvin näkyvissä toukokuun 22. päivän tienoilla.

Joutsenen tähdistö

Pohjoisella pallonpuoliskolla Joutsen on selvimmin erottuvia tähdistöjä. Erityisen helppo havaittava on Deneb-tähti, joka muodostaa Joutsenen pyrstön.

Deneb sijaitsee 1 500 valovuoden päässä, mutta se näkyy selvästi, koska se on yksi Linnunradan kirkkaimmista tähdistä – se loistaa 200 000 kertaa niin voimakkaasti kuin Aurinko.

Uloimpana oikeassa ”siivessä” on kaksoistähti Mu Cygni, ja saman siiven keskellä on 5 000 vuotta vanhan supernovan jäänne – Cirrussumu.

Vaikuttavimpia ovat kuitenkin Joutsenen ”vartaloon” kuuluvat laajat kaasusumut. Pohjois-Amerikka- ja Pelikaanisumu koostuvat vedystä ja värjäävät taivaan punaiseksi.

Pohjois-Amerikka-sumun punaisuus johtuu vetyatomeista, joista voimakas ultraviolettisäteily on irrottanut elektronin.