Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Taivaalla hohtaa tuhansien tähtien tiivis joukko

TÄHTIOPAS: Kesäkuisena yönä voit eteläisimmässä Suomessa tarkkailla lähes 3 000 tähdestä koostuvaa Messier 11 -joukkoa, jota kutsutaan myös Villisorsaksi. 316 miljoonaa vuotta sitten muodostuneita tähtiä pitää koossa voimakas painovoima, mutta muutamien miljoonien vuosien kuluttua ne lipuvat kauemmas toisistaan.

Messier 11

Kuvittele 2 900 tähteä pakkautuneena pieneen kasaan. Nyt sinulla on mahdollisuus nähdä tavallisella kiikarilla yksi Linnunradan massiivisimmista avoimista tähtijoukoista.

Kyseessä on Messierin kohde 11, jota kutsutaan myös Villisorsaksi, koska pienillä kaukoputkilla katsottaessa se näyttää kolmiolta ja muistuttaa muodoltaan taivaalla lentävää villisorsaparvea.

Messier 11 -joukon tähdet muodostuivat noin 316 miljoonaa vuotta sitten, ja ne pysyvät lähellä toisiaan painovoiman vaikutuksesta.

Kuten muissakin avoimissa tähtijoukoissa sen tähdet loittonevat hitaasti toisistaan ja muutaman miljoonan vuoden kuluttua joukko hajaantuu.

Kaikki joukon tähdet ovat samanikäisiä, mutta tähtitieteilijät havaitsivat vuonna 2018, että jotkin niistä vanhenevat muita nopeammin, sillä niiden liike itsensä ympäri hidastuu.

Opas Messier 11 -joukkoon

Messier 11 -joukko (tähtäimessä) näkyy noin 25 asteen korkeudella horisontista Kotkan tähdistön lounaispuolella.