Varhaisimmat tähdet

Ehdotus siitä, miltä ensimmäiset tähdet saattoivat näyttää.

© N.R.Fuller, National Science Foundation

Tähtitieteilijät löysivät universumin ensimmäiset tähdet

Vuosia kestäneen intensiivisen etsinnän jälkeen tutkijat ovat nyt onnistuneet löytämään jälkiä universumin ensimmäisistä tähdistä. Löytö muuttaa käsitystä maailmankaikkeuden nuoruudesta.

Maailmankaikkeus syntyi luultavasti jättimäisessä räjähdyksessä, mutta sen jälkeen universumissa vallitsi hiljaisuus – syvä hiljaisuus.

Astrofyysikkojen teoriat viittaavat siihen, että maailmankaikkeus oli täysin pimeä alkuräjähdystä seuranneiden vajaan 200 miljoonan vuoden ajan. Vasta sen jälkeen vetyatomit kasautuivat riittävästi, jotta ensimmäisten tähtien fuusiosydämet saattoivat aloittaa toimintansa.

Nyt tutkijaryhmä on löytänyt jälkiä kaikkeuden varhaisimmista tähdistä, jotka syntyivät noin 13,5 miljardia vuotta sitten.

Tähdet ovat näkymättömiä

Tutkijaryhmä teki löytönsä EDGES-teleskoopin avulla. EDGES on noin ruokapöydän kokoinen radioteleskooppi, joka voi rekisteröidä muutoksia valon ja säteilyn aallonpituuksissa.

EDGES-radioteleskooppi Australian länsiosissa

Suurimmatkaan teleskoopit eivät ole riittävän voimakkaita näkemään vanhojen ja kaukaisten tähtien valoa, joten tähtitieteilijät etsivät sen sijaan tähtien jättämiä jälkiä radioteleskoopilla.

Radioteleskooppi mittaa kosmisen taustasäteilyn punasiirtymää, joka paljastaa säteilyn aallonpituudet.

Löydätkö Pohjantähden? Etsi oppaamme avulla ikoninen tähti yötaivaalta.

Universumi ei ole yksin

Teorioiden mukaan ensimmäisten tähtien punasiirtymän aallonpituus on 21 cm, ja juuri tällaisia jälkiä tutkijaryhmä nyt havaitsi.

Ensimmäiset Nature-lehdessä julkaistut tulokset viittaavat siihen, että nuori universumi oli huomattavasti kylmempi kuin tähän asti on oletettu ja että ensimmäiset tähdet säteilivät sinertävää valoa.