Kotkasumu

Tähtitaivas nyt

Asteroideja, kaukaisia planeettoja ja värikkäitä tähtisumuja. Tutustu tähtitaivaan upeimpiin ilmiöihin Tieteen Kuvalehden oppaan avulla.

Nämä voit nähdä taivaalla nyt

Selkeällä säällä voit paljain silmin erottaa öiseltä tähtitaivaalta noin 5 000 tähteä. Ilman minkäänlaisia laitteita näet myös useimmat Aurinkokunnan planeetat.

Voit nähdä Kuun laavatasangot ja meteorikraatterit. Ja Andromedan galaksin ytimen, joka on peräti 2,5 miljoonan valovuoden päässä.

Tavallisella kiikarilla katsoessasi tähtien määrä nousee 100 000:een ja näet myös kaukaisia tähtisumuja, asteroideja ja muiden planeettojen kuita.

Tieteen Kuvalehti tutustuttaa sinut ajankohtaisiin tähtitaivaan ilmiöihin ja opastaa, mihin suuntaan ja mihin aikaan kannattaa tähyillä.

Toukokuussa 2022 näkyvät tähdistöt

Koska Maa pyörii oman akselinsa ympäri ja samalla kiertää Aurinkoa, useimpien tähtien ja tähdistöjen sijainti Maasta katsottuna näyttää muuttuvan – sekä yhden yön että koko vuoden kuluessa. Siksi tietyt tähdistöt näkyvät vain tiettyinä vuoden aikoina.

Toukokuun taivaalla näkyvät muun muassa seuraavat tähdistöt:

Tähdistöt pohjoisen suunnalla keskiyön aikaan

• Kirahvi (Camelopardalis)
  • Kassiopeia (Cassiopeia)
  • Lohikäärme (Draco)
  • Pieni karhu (Ursa Minor)
  • Kefeus (Cepheus)
  • Sisilisko (Lacerta)

Tähdistöt idän suunnalla keskiyön aikaan

• Joutsen (Cygnus)
  • Lyyra (Lyra)
  • Herkules
  • Käärmeenkantaja (Ophiuchus)

Tähdistöt etelän suunnalla keskiyön aikaan

• Käärme (Serpens)
  • Pohjan kruunu (Corona Borealis)
  • Karhunvartija (Bootes)
  • Neitsyt (Virgo)
  • Vaaka (Libra)

Tähdistöt lännen suunnalla keskiyön aikaan

• Iso karhu (Ursa Major)
  • Leijona (Leo)
  • Krapu (Cancer)
  • Ilves (Lynx)
Tähdistöt toukokuussa

Tässä ovat kaikki toukokuussa näkyvät tähdistöt. Kartta kuvaa tilannetta, joka vallitsee keskiyön paikkeilla toukokuun puolivälissä.

© Stellarium

Toukokuussa 2022 näkyvät planeetat

Toukokuussa voit nähdä joitakin Aurinkokuntamme planeetoista. Sinun pitää kuitenkin tietää etukäteen, mihin aikaan taivaalle kannattaa tähyillä.

Merkurius toukokuussa

Merkurius näkyy toukokuun alkupäivinä iltataivaalla, mutta sittemmin se peittyy Auringon valoon.

Venus toukokuussa

Venus on aamutaivaalla matalalla kaakossa, mutta se nousee vain reilut puoli tuntia ennen Aurinkoa ja se on siten käytännössä näkymättömissä.

Mars toukokuussa

Mars on aamutaivaalla, mutta se nousee alkukuusta vain reilut puoli tuntia ja loppukuusta noin tunti ennen Aurinkoa, joten sitä on lähes mahdotonta nähdä.

Jupiter tähtitaivaalla toukokuussa

Jupiter nousee koko toukokuun vain vähän yli puoli tuntia ennen Aurinkoa.

Jupiter toukokuussa

Jupiter on aamutaivaalla, mutta samoin kuin Mars se nousee vain vähän ennen Aurinkoa eikä se siten näy.

Saturnus toukokuussa

Saturnus nousee alkukuusta noin tunti ja loppukuusta jo melkein kaksi tuntia ennen Aurinkoa. Valoisa kevättaivas heikentää kuitenkin planeetan näkymistä.

Uranus toukokuussa

Uranus on idässä auringonnousun aikaan, mutta ei erotu auringonvalossa. Toukokuun 5. päivänä Uranus on konjunktiossa eli Auringon takana näkymättömissä.

Neptunus toukokuussa

Neptunus nousee alkukuusta puolisen tuntia ja loppukuusta puolitoista tuntia ennen Aurinkoa, mutta valoisalta kevättaivaalta se ei erotu.

Muut taivaankappaleet toukokuussa

Täysikuu on 16. toukokuuta ja uusikuu 30. toukokuuta. Täydenkuun aikaan tapahtuu kuunpimennys, joka ei käytännössä kuitenkaan näy Suomessa.

Erityisiä tähtitaivaan ilmiöitä toukokuussa 2022

Tutustu tästä tähtitaivaan kiehtoviin ilmiöihin.

Villi tähti valaisee Kassiopeian planeetat

• Milloin: Koko toukokuu 2022
  • Missä: Kassiopeia näkyy pohjoisessa noin 20–30 asteen korkeudella horisontista. Valoisana kevätyönä voit tarkkailla sitä parhaiten heti keskiyön jälkeisinä hetkinä.
Kassiopeia tähtitaivaalla

Kassiopeia näkyy koko vuoden Välimeren pohjoispuolella eli tarkalleen sanottuna 34. leveysasteen pohjoispuolella.