Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Tähtitaivas

Tähtitaivas helmikuussa 2021 – katsaus

Mars, Andromedan galaksi ja valtava 18 Melpomene -asteroidi näkyvät kaikki helmikuussa, ja vuoden toisen kuukauden tähtitaivas tarjoaa paljon muutakin kiinnostavaa nähtävää. Lue tästä katsaus helmikuun 2021 tähtitaivaaseen.

Pohjoisella pallonpuoliskolla helmikuu on kylmä ja pimeä. Siksi se onkin täydellinen ajankohta tarkkailla tähtitaivasta, joka vuonna 2021 tarjoaa monia kauniita kosmisia näkymiä.

Tutustu helmikuun tähtitaivaaseen oppaamme avulla, niin vuoden toinen talvikuukausi sujuu mukavissa merkeissä.

Helmikuussa 2021 näkyvät planeetat

Mars loistaa punaisena

Nyt on erityisen suotuisa ajankohta erottaa tähtitaivaalta punainen planeetta Mars. Se näyttää loistavan kirkkaasti, vaikka Mars ja Maa Aurinkoa kiertävillä radoillaan tällä hetkellä ovat suhteellisen kaukana toisistaan.

Vain noin kerran kahdessa vuodessa Mars tulee Maan lähelle, toisin sanoen noin 100 miljoonan kilometrin päähän, kun Aurinko, Maa ja Mars ovat samalla suoralla linjalla. Tänä vuonna näin ei tapahdu ollenkaan.

Mars on helppo tunnistaa sen punaoranssista hehkusta, jonka aiheuttaa sen pinnan ja kaasukehän ruosteenpunainen pöly.

Marsin pinnasta on peräti 18 prosenttia rautaoksidia, joka tunnetusti värjää myös ruosteen ja veren. Maan pinnasta rautaoksidia on vain kahdeksan prosenttia.

Planeetta Mars
  1. helmikuuta 2021 noin klo 22.20 Nasan Perseverance-mönkijä laskeutuu tutkijoiden laskelmien mukaan Marsiin. Et kuitenkaan voi nähdä mönkijää kaukoputkella. Lue lisää mönkijästä: illvid.dk/Perseverance

Voit nähdä Marsin värit paljain silmin tai kiikarilla, mutta tehokkaalla kaukoputkella voit erottaa selvemmin värien vivahteet.

Suurta osaa planeetasta peittävät valtavat tummat, jähmettyneestä laavasta muodostuneet tasangot, jotka kertovat muinaisesta vulkaanisesta toiminnasta.

Navoilla näkyy myös valkeita alueita, jotka pääasiassa koostuvat vesijäästä.

• Missä ja milloin: Kello 22.30 helmikuun 18. päivän iltana Mars on noin 30 astetta horisontin yllä lännessä. Planeetta erottuu taivaalta selvästi punaisena läiskänä heti Kuun yläpuolella.

• Näkyvyys: Tavallinen kiikari vahvistaa Marsin värejä, etenkin, jos säädät kuvan hieman epätarkaksi, jolloin näet hyvin planeetan punaisuuden.

Helmikuussa 2021 näkyvät tähdistöt

Koska Maa pyörii oman akselinsa ympäri ja samalla kiertää Aurinkoa, useimmat tähdet ja siten myös tähdistöt liikkuvat. Siksi useat tähdistöt ovat näkyvissä vain vuoden tiettyinä aikoina.

Helmikuun taivaalla näkyvät muun muassa:

• Orion: Helpoin tapa löytää tähdistö on paikantaa Orionin vyön kolme kirkasta tähteä. Tähdistö näkyy kaakossa.
  • Kaksoset: Etsi Orion – Kaksoset ovat siitä vinosti vasemmalla. Voit myös etsiä ensin Pienen koiran tähdistön, koska Kaksoset ovat sen eteläpuolella.
  • Ajomies: Voit ottaa lähtökohdaksi Orionin, koska Ajomiehen tähdistö on heti sen yläpuolella.

Ajomiehen tähdistössä on satojen kimaltelevien tähtien korurasia – näinkin voidaan kuvailla niin sanottuja avoimia tähtijoukkoja. Avoimet tähtijoukot koostuvat useista sadoista tähdistä, jotka ovat syntyneet samasta molekulaarisesta kaasusumusta. Helmikuussa on erityisen hyvä tilaisuus tarkkailla niistä kolmea, kun Ajomiehen tähdistö on joka ilta näkyvissä korkealla taivaalla.

Tähtijoukko Ajomiehen tähdistössä

Kolmessa tähtijoukossa on noin 660 tunnistettua tähteä.