Kirkas pallomainen joukko tähdittää taivasta

Joukko on yli kahdeksan miljardia vuotta vanha, mutta se on hyvin pitänyt pintansa. Messier 3 -joukon kimaltava tähtien massa on yötaivaan kauneimpia näkyjä.

NASA/ESA

TIETOJA TÄHTIJOUKOSTA

Juuri nyt taivaalla komeilee yksi Linnunradan kirkkaimmista tähtijoukoista, pallomainen joukko Messier 3. Pallomaiset joukot ovat syntyneet galaksien nuoruudessa, jolloin kaikkeudessa oli runsaasti vetyä.

Sitä mukaa kuin Linnunradan vetyvarat ehtyivät, pallomaisten joukkojen muodostuminen loppui.

Sittemmin useimmat niistä ovat kehittyneet litteiksi kierteisgalakseiksi, ja Linnunradasta tunnetaan vain noin 250 pallomaista joukkoa.

© NASA/ESA

Messier 3:n iäksi arvioidaan 8–11,4 miljardia vuotta, ja se koostuu pääasiassa hyvin vanhoista punaisista tähdistä.

Messier 3 on 33 900 valovuoden päässä Maasta. Etäisyyden hahmotusta voi helpottaa vertaaminen Linnunradan vähintään 100 000 valovuoden läpimittaan.

Kaukana valosaasteesta voit nähdä Messier 3:n paljain silminkin, mutta yksityiskohdat erotat selvemmin kiikarilla.

TÄHTIOPAS