Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Tähtijätti pitää astronomeja pilkkanaan

Suunnattoman suuri Betelgeuze ei ole räjähtämäisillään niin kuin tähtitieteilijät ovat luulleet. Myös etäisyys siihen on arvioitu huomattavasti alakanttiin.

E. Wheatley (STScl)/ESA/NASA

Australialaiset tutkijat ovat selvittäneet, kuinka jättiläistähti Betelgeuze on voinut vetää astronomeja nenästä viime vuosina.

Tähti herätti huomiota vuonna 2019 himmenemällä yhtäkkiä rajusti.

Muutos oli paljon suurempi kuin normaalisti Betelgeuzen kaltaisten kirkkaudeltaan vaihtelevien tähtien tapauksessa. Astronomit tulkitsivat himmenemisen merkiksi siitä, että tähti oli palamassa loppuun ja räjähtämässä supernovana.

Vuoden 2019 lopulla Betelgeuze menetti kirkkauttaan Maasta katsottuna. Vasemmassa kuvassa tähden säteily tammikuussa 2019, oikeassa joulukuussa 2019. Ilmeisesti tähdestä purkautui runsaasti plasmaa, joka sitten jäähtyi varjostavaksi pölypilveksi.