Tähtien elämäntarina pitää kirjoittaa uudelleen

Tähdet eivät elä elämäänsä niin kuin niiden pitäisi. Havainnot muuttavat koko ajan astronomien käsitystä tähtien elämästä, ja nyt uusi tutkimustulos on elvyttänyt vanhan teorian siitä, että Auringolla on kadonnut kaksonen.

tiistai 12. kesäkuuta 2018 teksti Martin Bernth

Teleskooppien kehittyessä yhä herkemmiksi tähtitieteilijät saavat yhä tarkempia tietoja hehkuvista kaasupalloista, jotka valaisevat kaikkeuttamme.

Uudet havainnot ovat myös paljastaneet, että kaikki tähdet eivät elä elämäänsä niin kuin tähtitieteen oppikirjoissa kerrotaan.

Kaikki tähdet syntyvät pareittain

Vuonna 2017 kaksi astrofyysikkoa, Sarah Sadavoy ja Steven Stahler, esittivät mullistavan hypoteesin, jonka mukaan kaikki universumin tähdet syntyvät kaksittain.

Tutkijat olivat tarkkailleet tähtien muodostumista niin sanotussa Perseuksen molekyylipilvessä, joka sijaitsee samannimisessä tähdistössä.

Pilvestä he löysivät monia kaksoistähtijärjestelmiä, joissa tähdet kiertävät yhteistä massakeskipistettä ja joista suuri osa oli aivan vasta syntyneitä.

Kun Sadavoy ja Stahler yrittivät löytää tilastollisen mallin, joka selittäisi heidän havaintonsa, ainoa pätevä malli näytti olevan se, että kaikki avaruuden tähdet syntyvät kaksoistähtinä. He päätyivät myös siihen, että noin 60 prosenttia tähtipareista myöhemmin eroaa, kun esimerkiksi muiden tähtien painovoima tai supernovaräjähdys syöksee toisen niistä omille teilleen.

Auringolla on ehkä salainen kaksonen

Sadavoyn ja Stahlerin johtopäätös toi uudelleen esiin vanhan teorian, jonka mukaan Auringolla on tuntematon, jossain Aurinkokunnan ulkopuolella kiertävä kumppanitähti.

Lue lisää Auringon kadonneesta kaksosesta, salaperäisestä zombitähdestä ja astronomien uusimmista hämmästyttävistä löydöistä. Niistä kertoo laaja tähtien elämää käsittelevä artikkeli Tieteen Kuvalehden numerossa 11/2018.

Voit lukea Tieteen Kuvalehden numeron 11 digilehtenä jo tunnin kuluessa, kun tilaat lehden nyt:

• Kaksi Tieteen Kuvalehteä
  • Aiemmin ilmestyneet numerot digilehtinä
  • Yksi seuraavista lahjoista: