Vesimiehen tähdistö taivaalla
© Shutterstock

Vesimies – Näin löydät Vesimiehen tähdistön

TÄHDISTÖOPAS: Vesimies näkyy pohjoisella pallonpuoliskolla lokakuussa ja eteläisellä pallonpuoliskolla keväällä. Etsi Vesimies tähdistöoppaamme avulla ja opi samalla lisää yllämme levittyvästä taivaasta.

Vesimiehen tähdistö

Vesimies, tieteelliseltä nimeltään Aquarius, on yötaivaan 10. suurin tähdistö. Se näkyy lokakuussa pohjoisella ja keväällä eteläisellä pallonpuoliskolla.

Suuresta koostaan huolimatta tähdistö on taivaan himmeimpiä, koska yksikään sen tähdistä ei loista erityisen kirkkaasti.

Vesimies tunnetaan myös nimellä Vedenkantaja. Muinaiset egyptiläiset näkivät tähdistön Niilin jumalan, Hapin, ilmentymänä. Hapi toi elämän veden taivaalle ja maahan.

Kreikan mytologiassa Vesimiehen tähdistö symboloi kaunista nuorukaista, Ganymedesta, joka oli Troijan kuninkaan Trosin poika.

Tarun mukaan Zeus vei Ganymedeen Olympos-vuorelle kaatamaan vettä ja viiniä jumalten laseihin. Tämän työn vuoksi hänestä tehtiin sittemmin kuolematon sijoittamalla hänet tähtitaivaalle.

Vesimiehessä saattaa olla elämää

Vesimiehen tähdistö on astronomien toivemaa, sillä se sisältää paljon galakseja, pallomaisia joukkoja ja planetaarisia sumuja.

Huomiota herättävin sumuista on Helix-sumu, joka sijaitsee noin 700 valovuoden päässä Maasta.

Värikäs tähtisumu on muodoltaan kuin valtava silmä, joka tuijottaa ulkoavaruudesta. Etäisyys sumuun on suhteellisen lyhyt verrattuna kotigalaksimme uusimpien arvioiden mukaan jopa 200 000 valovuoden läpimittaan. Siksi Helix-sumua onkin päästy tutkimaan yksityiskohtaisesti.

Mielenkiintoisinta Vesimiehessä on kuitenkin planeettajärjestelmä Trappist-1, joka sijaitsee 39 valovuoden päässä. Trappist-1:n löytyminen vuonna 2016 herätti huomiota koko maailmassa.

Trappist-1-järjestelmään kuuluu peräti seitsemän eksoplaneettaa, jotka muistuttavat Maata. Etenkin planeettaa Trappist-1e pidetään yhtenä lupaavimmista tunnetuista mahdollisten vieraiden elämänmuotojen esiintymispaikoista.

Trappist-1 Vesimiehen tähdistössä

Vesimiehen tähdistössä noin 39 valovuoden päässä Maasta on Trappist-1-planeettajärjestelmä. Trappist-1-tähteä kiertää seitsemän Maan kaltaista planeettaa. Kolmella niistä voisi tähtitieteilijöiden arvion mukaan hyvinkin esiintyä elämää.