Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Stjernebilledet Lille Hund på himlen
Maailmankaikkeus - Tähdistöt

Pieni koira – Näin löydät Pienen koiran tähdistön

TÄHDISTÖOPAS: Pieni koira on yksi pienimmistä 88 virallisen tähdistön joukossa. Pieni koira näkyy joulukuusta huhtikuuhun pohjoisella pallonpuoliskolla ja marraskuusta huhtikuuhun eteläisellä pallonpuoliskolla. Etsi Pieni koira tähdistöoppaamme avulla, niin opit taas lisää tähtitaivaasta.

Pienen koiran tähdistö

Pienen koiran tähdistön on nähty esittävän pientä koiraa, joka seuraa metsästäjä Orionia. Koiran muotoinen kuvio koostuu neljästä kirkkaasta tähdestä, mutta vain kaksi niistä voi nähdä paljain silmin.

Kirkkain tähti on Procyon, joka kreikan kielellä tarkoittaa "koiraa edeltävää". Nimi tulee siitä, että Procyon näyttäytyy pohjoisella pallonpuoliskolla ennen Sirius-tähteä. Sirius on taivaan kirkkain tähti, ja sitä kutsutaan myös koirantähdeksi, koska se sijaitsee Ison koiran tähdistössä.

Kreikan mytologiassa Pieni koira liitettiin Maera-koiraan, joka oli pienempi Orion-jumalan kahdesta metsästyskoirasta. Legendan mukaan Maera kuoli särkyneen sydämen vuoksi, kun se havaitsi, että Orion oli surmattu. Zeus sijoitti sen jälkeen Maeran taivaalle muistutukseksi traagisesta tapahtumasta.

Muinaisessa Egyptissä Pienen koiran tähdistö edusti sakaalijumala Anubista, joka oli kuolleiden ja hautojen suojelija.

PIenen koiran tähdistössä ei ole yhtään tunnettua Messierin kohdetta. Sen sijaan siellä ovat muun muassa tähtijoukot NGC 2459 ja NGC 2394, kierteisgalaksi NGC 2485 ja planetaarinen sumu Abell 24.

Pienen koiran ovella kolkuttaa jo kuolema

Pieni koira on taivaan pienimpiä tähdistöjä, ja vain kaksi sen neljästä päätähdestä voi nähdä paljain silmin.

Kahdesta helposti näkyvästä tähdestä kirkkaampi, Procyon, on erityisen kiinnostava.

Procyon muistuttaa paljon Aurinkoa, ja se sijaitsee vain 11 valovuoden päässä meistä. Se onkin Maasta katsottuna koko taivaan 8. kirkkain tähti.

Procyon on kaksoistähtijärjestelmä, joka koostuu päätähdestä ja toisesta, pienemmästä tähdestä. Paljain silmin voit nähdä päätähden, mutta et pienempää, Procyon B -tähteä. Päätähden kirkkaus on noin 15 000-kertainen verrattuna himmeämpään Procyon B:hen.

Seuralaistähti sijaitsee ”vain” 14,9 tähtitieteellisen yksikön etäisyydellä päätähti Procyonista. Se vastaa 16-kertaisesti Maan ja Auringon välimatkaa.

Tähtitieteilijät arvioivat, että tähdet muodostuivat jokseenkin samaan aikaan noin 1,8 miljardia vuotta sitten. Alun perin suurempi näistä kahdesta olikin Procyon B, joka nyt on selvästi pienempi.

Tämä tiedetään siitä, että tähti on jo kuollut, ja mitä suurempia tähdet ovat, sitä nopeammin ne kuolevat, koska ne palavat loppuun nopeammin.

Päätähti Procyon takertuu vielä kiinni elämään, mutta vain kynsiensä kärjillä. Muutamassa miljoonassa vuodessa, mikä tähtitieteellisessä yhteydessä on vain silmänräpäys, myös Procyon palaa loppuun ja muuttuu kuolleeksi tähdeksi.

Kun Procyon on polttanut kaiken vetynsä, se paisuu niin sanotuksi punaiseksi jättiläiseksi. Jonkin ajan kuluttua kuollut tähti luhistuu ja muuttuu valkoiseksi kääpiöksi.

Procyon i stjernebilledet Lille Hund

Stjernen Procyon er døden nær og vil forvandle sig til en såkaldt rød kæmpe om nogle få millioner år. Når det sker, svulmer stjernen kraftigt op og bliver mange gange større. Til gengæld falder temperaturen på stjernens overflade, så den ændrer farve til mere rødlig.

Näin löydät Pienen koiran tähdistön

Stjernebilledet Lille Hund på himlen

Ohessa näet joitakin Pienen koiran selvimmin erottuvista tähdistä.

Löydätkö Pohjantähden? Etsi oppaamme avulla ikoninen tähti yötaivaalta.