Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Pienen hevosen tähdistö taivaalla
Maailmankaikkeus - Tähdistöt

Pieni hevonen – Näin löydät tähdistön

TÄHDISTÖOPAS: Pieni hevonen on pieni tähdistö, joka sijaitsee Pegasuksen ja Delfiinin tähdistöjen välissä. Pieni hevonen näkyy parhaiten syyskuussa pohjoisella pallonpuoliskolla. Etsi Pienen hevosen tähdistö tähdistöoppaamme avulla ja opi lisää yllämme levittyvästä tähtitaivaasta.

Pienen hevosen tähdistö

PIenen hevosen tähdistö on tähdistöistä toiseksi pienin Etelän ristin (Crucis) jälkeen. Pieni hevonen on vaatimaton tähdistö pohjoisella pallonpuoliskolla aivan Delfiinin ja Pegasuksen tähdistöjen välissä.

Pieni hevonen on helppo tunnistaa neljästä tähdestä, jotka muodostavat epäsäännöllisen nelikulmion. Tähdistö loistaa selvimmin syyskuussa.

Vaikka Pienessä hevosessa ei ole erityisen kirkkaita tähtiä, se kuului niihin 48:aan ensimmäiseen tähdistöön, jotka kreikkalainen tähtitieteilijä ja matemaatikko Hipparkhos mainitsi tähtiluettelossaan vuoden 135 eaa. tienoilla.

Kreikan mytologiassa Pieni hevonen liittyy nopeaan Celeris-varsaan, joka oli sukua ikoniselle siivekkäälle Pegasus-hevoselle. Koska Pienen hevosen tähdet ilmestyvät taivaalle ennen Pegasuksen tähdistön tähtiä, PIentä hevosta kutsutaan usein "Ensimmäiseksi hevoseksi" (Equus Primus).

Toisten antiikin myyttien mukaan Pieni hevonen oli se hevonen, johon merenjumala Poseidonin kolmikärki osui Poseidonin ja Athenan välisessä valtataistelussa.

Ei ole varsaa karvoihin katsomista

Kaukaa katsottuna Pienen hevosen tähdistö vaikuttaa 88 tähdistön joukossa hyvin mitättömältä. Jos kuitenkin tarkastellaan tätä pikku tähdistöä lähemmin, sieltä löytyy monenlaista kiinnostavaa.

Pienen hevosen suurin tähti, Kitalpha, on esimerkiksi yhdeksän kertaa niin suuri kuin Aurinko, ja sen säteilemä valo on 50 kertaa niin kirkasta kuin Auringon. Tähden nimi juontaa juurensa arabian sanoista qit‘a(t) al-faras, mikä tarkoittaa "osa hevosesta”.

Pienen hevosen toiseksi kirkkain tähti on Delta Equulei, joka on kaksoistähtijärjestelmä. Se koostuu kahdesta tähdestä, jotka painovoima on lukinnut kiertämään yhteistä painopistettä.

Delta Equulein tähdistä toinen on sininen kääpiötähti ja toinen keltainen tähti. Ne tekevät kierroksen toistensa ympäri 5,7 vuodessa.

Jos kaukoputken säätää oikein tarkaksi, voi nähdä aavistuksen tähdestä HD 200964, jota kiertää kaksi eksoplaneettaa.

Lähempänä tähteä kiertävä planeetta on lähes kaksi kertaa Jupiterin kokoinen, kun taas kauempana kiertävä on suunnilleen yhtä suuri kuin Jupiter. Toisen planeetan kierros tähden ympäri kestää 614 ja toisen 825 vuorokautta.

Kierteisgalaksi Pienen hevosen tähdistössä

Kierteisgalaksi NGC7015 sijaitsee Pienen hevosen tähdistössä noin 203 miljoonan valovuoden päässä meistä. Galaksin havaitsi ensimmäisenä ranskalainen astronomi Édouard Stephan 29. syyskuuta 1878.