Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Otava taivaalla
Maailmankaikkeus - Tähdistöt

Otava – Näin löydät Otavan tähtikuvion

TÄHDISTÖOPAS: Otavan tähtikuvio kuuluu Ison karhun tähdistöön ja näkyy vuoden ympäri pohjoisella pallonpuoliskolla. Etsi Otava tähdistöoppaamme avulla ja opi lisää yllämme levittyvästä tähtitaivaasta.

Otavan tähtikuvio

Otava ei ole tähdistö, vaan Ison karhun tähdistöön kuuluva tähtikuvio, jonka seitsemän tähteä muodostavat karhun takaliston ja selän.

Otavaan liittyy eri kulttuureissa ja kielissä eri näkemyksiä ja uskomuksia, joista se on saanut nimensä.

Skandinaavisissa kielissä se on nähty vaununa, joka kuului tietylle Karlille. "Karlin" (suomalaisittain Kaarlen) henkilöllisyydestä on monia mielipiteitä, mutta ainakin yhden oletuksen mukaan hän olisi Kaarle Suuri, joka hallitsi Ranskaa kuolemaansa vuoteen 814 asti.

Yhdysvalloissa tähtikuvion on katsottu muistuttavan isoa kauhaa, The Big Dipper, ja Ranskassa kasaria, la casserolle.

Suomessa sana Otava juontaa juurensa lohiverkosta, jota Toivo Vuorelan Kansanperinteen sanakirja kuvaa seuraavasti: "Virtapaikkaan joen poikki orsiköyden varaan, myötävirtaan laskeutuvaa kalaa varten laskettu lohiverkko."

Vielä varhemmin historiassa muinaiset roomalaiset katsoivat Otavan koostuvan seitsemästä härästä, jotka vetivät perässään auraa. Muinaiset egyptiläiset sen sijaan pitivät tähtikuviota virtahepona tai Osiris-jumalan Niilin-laivana.

Otavassa on kauan tunnettu kaksoistähti

Otavan tähtikuviossa on kuuluisa tähtipari Mizar ja Alcor, jotka sijaitsevat lähellä toisiaan kuvion "vaununkahvan" keskellä.

Vuonna 1650 italialainen tähtitieteilijä Giovanni Riccioli huomasi, että Mizar on kaksoistähtijärjestelmä, ja vuoden 1900 tienoilla tutkijat selvittivät, että myös kumpikin Mizarin kahdesta osapuolesta koostuu kahdesta tähdestä.

Mizar on siis tähtijärjestelmä, johon kuuluu kaikkiaan neljä toisiaan kiertävää tähteä.

Vuonna 2009 myös Alcor paljastui kahden tähden järjestelmäksi. Siihen kuuluu suuri kirkas tähti ja pieni niin sanottu punainen kääpiö.

Alcor ja Mizar sisältävät siten kaikkiaan kuusi tähteä, joista todennäköisesti viisi on suurempia kuin Aurinko.

Otavan tähdet

Otavaan kuuluu kaksi kaksoistähtijärjestelmää, Mizar ja Alcor, jotka ensi kertaa tunnistettiin 1600-luvun puolivälissä. Tuolloin niiden kummankin oletettiin olevan yksi suuri kirkas tähti.

Näin löydät Otavan tähtikuvion