Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Orionin tähdistö taivaalla
Maailmankaikkeus - Tähdistöt

Orion – Näin löydät Orionin tähdistön

TÄHDISTÖOPAS: Orionin tähdistö näkyy pohjoisilla leveysasteilla tammikuusta maaliskuuhun, kun taas eteläisellä pallonpuoliskolla se valaisee taivasta kesällä. Etsi Orion tähdistöoppaamme avulla ja opi lisää yllämme levittyvästä tähtitaivaasta.

Orionin tähdistö

Orion on yksi yötaivaan selvimmin erottuvista tähdistöistä. Etenkin Orionin vyö, joka koostuu kolmesta samalla suoralla olevasta kirkkaasta tähdestä, on helppo löytää.

Orionin vyö osoittaa suoraan alas kohti Ison koiran tähdistön Sirius-tähteä. Ison koiran takana on Pienen koiran tähdistö, ja Orionin jalkojen juuressa lymyilee Jäniksen tähdistö.

Kreikan mytologiassa Orion oli Poseidonin poika ja jumalaisen taitava metsästäjä – olivatpa sitten kyseessä eläimet tai naiset. Orion hurmasi kaikki naiset, ja hänellä oli lopulta 50 poikaa. Oli kuitenkin yksi nainen, joka erityisesti kietoi Orionin lumoihinsa.

Merope, Híoksen kuninkaan Oinopionin tytär, oli Orionin suuri rakkaus. Oinopion kuitenkin kieltäytyi naittamasta tytärtään suurelle metsästäjälle. Torjunnasta raivostunut Orion vannoi, että hän tappaisi kaikki maailman eläimet.

Maan jumalatar Gaia lähetti skorpionin myrkyttämään Orionin, ennen kuin tämä ehtisi toteuttaa uhkauksensa.

Suojellakseen Orionia metsästyksen jumalatar Artemis sijoitti Orionin taivaalle, suoraan Skorpionia vastapäätä. Siksi Skorpionin tähdistö ja Orionin tähdistö eivät koskaan ole näkyvissä yhtä aikaa.

Tämä on kuitenkin vain yksi Orioniin liitetyistä myyteistä. Esimerkiksi erään toisen myytin mukaan skorpioni tappaa Orionin, ja kolmannen myytin mukaan Orion taistelee Härkää vastaan Härän tähdistössä.

Meteoriparvi Orionidit

Missä ja milloin Orionin tähdistö näkyy parhaiten?

Orionin tähdistö näkyy pohjoisella pallonpuoliskolla selvimmin joulukuusta maaliskuuhun. Eteläisellä pallonpuoliskolla se taas valaisee taivasta kesällä.

Lokakuussa on erityisen hyvä syy kohdistaa katseensa Orioniin. Vaikka itse tähdistö ei tuolloin loista näkyvästi, sen suunnasta tulee taivaalle Orionidien meteoriparvi, joka voi tuottaa toistakymmentä tähdenlentoa tunnissa.

Meteoriparven aktiivisuusjakso alkaa syyskuun lopulla ja jatkuu marraskuun lopulle, mutta parhaiten tähdenlennot näkyvät uudenkuun aikaan lokakuussa. Tuolloin Kuun valo häiritsee vähiten ja tähdenlennot erottuvat taivaalta selkeimmin.

Lue lisää Orionideista ja meteoriparvien havainnoimisesta vuoden 2020 tähdenlentokalenteristamme.

Orion on suuri tähtihautomo

Orionin "miekan" keskellä on Orionin sumu, viralliselta nimeltään Messier 13.

Tähtitieteilijät arvioivat, että Orionin sumussa on yli 700 nuorta tähteä ja uusia muodostuu koko ajan lisää.

Valtava, hehkuva pölypilvi, jonka läpimitta on 24 valovuotta, on nimittäin uusien tähtien syntypaikka. Niitä syntyy käsittämättömällä voimalla tähtienvälisissä suurissa kaasusta ja pölystä koostuvissa molekyylipilvissä.

Sitä mukaa kuin kaasupilvet tihentyvät, lämpötila ja paine niiden sisuksissa kasvaa, kunnes siellä lopulta vallitsee miljoonien asteiden kuumuus. Siinä vaiheessa atomiytimet alkavat fuusioitua ja luoda uusia tähtiä.

Orionin sumu Orionin tähdistössä

Avaruusteleskooppi Hubblen ottama lähikuva Orionin sumusta. Kuvaa pidetään yhtenä tarkimmista avaruuskuvista, ja ainakin se on paras Orionin sumusta otettu kuva.

© NASA, ESA, M. Robberto (Space Telescope Science Institute/ESA) and the Hubble Space Telescope Orion Treasury Project Team

Jos pikkulapsista huolehtiminen tuntuu joskus rasittavalta, voi vain olla iloinen siitä, että ei tarvitse olla vastasyntyneen tähden lähistöllä.

Vauvatähdistä sinkoutuu jopa miljoonan kilometrin tuntivauhdilla eteneviä ainesuihkuja, jotka ympärillä olevaan kaasuun törmätessään muodostavat siihen šokkiaaltoja.

Tämä meitä lähinnä oleva tähtihautomo sijaitsee vain 1 344 valovuoden päässä Maasta. Orionin sumu onkin lähin tunnettu tähtisumu.

Paras ajankohta tähtien synnyn tarkkailuun turvallisen välimatkan päästä ovat yöt uudenkuun tienoilla, jolloin Kuun valo on heikoimmillaan ja Orionin sumu loistaa kirkkaimmin.

Näin löydät Orionin tähdistön

Orionin tähdistö taivaalla

Kuvassa näet joitakin Orionin tähdistön selvimmin erottuvista tähdistä. Tähdistö on helpointa löytää paikantamalla ensin Orionin vyön tähtikuvion kolme kirkkaasti loistavaa tähteä.

Jos Orion ei vieläkään löydy, voit myös etsiä ensin Kaksosten tähdistön, joka sijaitsee vinosti Orionin harteilla olevan Betelgeuze-tähden yläpuolella. Orionin vastakkaisella puolella on Härän tähdistö.