© Shutterstock

Krapu – Näin löydät Kravun tähdistön

TÄHDISTÖOPAS: Kravun tähdistö on 31. suurin 88 virallisen tähdistön joukossa. Krapu näkyy pohjoisella pallonpuoliskolla keväällä ja eteläisellä pallonpuoliskolla syksyllä. Etsi Kravun tähdistö tähdistöoppaamme avulla ja opi lisää yllämme levittyvästä tähtitaivaasta.

Kravun tähdistö

Kravun tähdistö, tieteelliseltä nimeltään Cancer, on ylösalaisin käännetyn Y:n muotoinen. Siihen kuuluu kahdeksan päätähteä ja kaksi Messierin kohdetta.

Lisäksi sen suunnalta nousee meteoriparvi Delta-cancridit.

Kreikan mytologian mukaan Krapu oli liitossa Hydra-vesikäärmeen kanssa, kun Herakleen piti nujertaa hirviö yhtenä kahdestatoista urotyöstään.

Herakleen yrittäessä tappaa Hydraa Krapu puri Heraklesta. Eikä ollut mikään sattuma, että Krapu ilmestyi esiin juuri ratkaisevalla hetkellä.

Kravun oli nimittäin lähettänyt paikalle Zeuksen puoliso Hera, joka ei halunnut myöntää, että Herakles oli syntynyt Zeuksen ja maallisen kuningattaren Alkmenen rakkaussuhteesta.

Herakles rusensi Kravun jalkansa alle, ja sen jälkeen Hera sijoitti Kravun tähtien lomaan taivaalle kiitoksena sen osuudesta taistelussa Heraklesta vastaan.

Kravun tähdistöön kätkeytyy ainutlaatuinen Maata muistuttava planeetta

Elokuussa 2004 tähtitieteilijät löysivät Hubble-teleskoopin avulla Maata muistuttavan 55 Cancri e -eksoplaneetan, joka sijaitsee 40 valovuoden päässä Maasta Kravun tähdistössä.

Tähän mennessä tutkijat ovat tunnistaneet yli 4 000 eksoplaneettaa, mutta 55 Cancri e erottautuu joukosta.

Planeetan massasta ja säteestä tehtyjen laskelmien perusteella tähtitieteilijät nimittäin arvelevat, että eksoplaneetan sisus on täynnä kasaan puristunutta hiiltä.

Eksoplaneetta 55 Cancri e

Kuva siitä, miltä Kravun tähdistön eksoplaneetta 55 Cancri e saattaa näyttää.