Kosmiset kaksoset loistavat eri väreissä

TÄHTIOPAS: Sininen tähti ja keltainen jättiläinen, jota kiertää valtava planeetta. Kaksosten tähdistössä on monia kiehtovia kappaleita, jotka juuri nyt marraskuun pimeinä öinä näyttävät parhaat puolensa. Etenkin Kreikan tarustosta nimensä saaneet Pollux ja Castor on helppo löytää.

Science Photo Library

Kaksoset

Kaksosten tähdistö ja sen kaksi kirkkainta tähteä, Pollux ja Castor, näkyvät nyt yötaivaalla.

Vaikka nämä Kaksosten päät muodostavat tähdet ovat suunnilleen yhtä kirkkaita ja Pollux loistaa vain hivenen voimakkaammin, ne on helppo erottaa toisistaan, koska Pollux on kellertävä ja Castor sinertävä.

Väriero johtuu pintalämpötilasta. Castor on 10 000 asteellaan selkeästi kuumempi kuin 4 500-asteinen Pollux. Vertailun vuoksi mainittakoon, että Auringon pinnalla on 5 500 astetta.

©

Ilmiön taustaa

Jupiteria isompi eksoplaneetta

Aurinkokunnan suurin planeetta, Jupiter, on lilliputti Pollux-tähteä kiertävän jättimäisen Thestias-kaasuplaneetan rinnalla.

Tutkijoita kiinnostaa etenkin Pollux. Ensinnäkin sen etäisyys Auringosta on 34 valovuotta ja se on siten lähin jättiläistähti eli tähti, joka on paljon suurempi ja kirkkaampi kuin Aurinko.

Toisekseen Polluxia kiertää planeetta Thestias. Se on saanut nimensä Kreikan mytologiasta Polluxin äidin Ledan mukaan, jolla oli myös isänsä Thestioksen mukaan patronyymi Thestias.

Thestias on yksi lähimmistä eksoplaneetoista. Se kuitenkaan erotu hyvälläkään harrastajakaukoputkella, ja tutkijatkin näkivät sen vasta 2006.

Opas Kaksosten tähdistöön