Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Kaksosten tähdistö taivaalla
Maailmankaikkeus - Tähdistöt

Kaksoset – Näin löydät Kaksosten tähdistön

TÄHDISTÖOPAS: Kaksosten tähdistö näkyy pohjoisella pallonpuoliskolla marraskuusta huhtikuuhun. Useimmat kuitenkin kääntävät katseensa sitä kohti joulukuussa nähdäkseen Geminidien meteoriparven. Etsi Kaksoset tähdistöoppaamme avulla ja opi lisää yllämme levittyvästä taivaasta.

Kaksosten tähdistö

Kaksosten tähdistö, tieteelliseltä nimeltään Gemini, on 30. suurin taivaan tähdistö ja yksi niistä 48 tähdistöstä, jotka jo kreikkalainen tähtitieteilijä Klaudios Ptolemaios antiikin ajalla mainitsi tähtiluettelossaan.

Kreikan mytologiassa tähdistön esikuvana ovat kaksospojat Kastor ja Polydeukes, joista yleensä käytetään latinalaisia nimiä Castor ja Pollux. Heidät oli synnyttänyt Spartan kuningatar Leda. Legendan mukaan Ledan raiskasi Zeus, joka joutsenen hahmoon pukeutuneena kävi kuningattaren luona. Juuri tämä sama joutsen liittyy tarustossa Joutsenen tähdistöön.

Joidenkin kertomusten mukaan molempien poikien isä on Zeus, mutta toisten mukaan vain Pollux on jumalien kuninkaan kuolematon poika. Castor sen sijaan on kuningattaren puolison, kuningas Tyndareoksen, kuolevainen poika.

Aikuisina kaksoset liittyivät Iason-sankarin ja hänen merimiestensä, argonauttien, joukkoon. He pelastivat miehistön usein pinteestä, ja siksi heitä pidetäänkin haaksirikkoutuneiden merimiesten suojelijoina.

Castor ja Pollux – Kaksosten tähdistön kaksoset

Tarun mukaan Castor ja Pollux ratsastivat kahdella valkealla hevosella, jotka he olivat saaneet kreikkalaiselta merenjumalalta Poseidonilta.

Castor ja Pollux ihastuivat kahteen prinsessaan, Phoebeen ja Hilairaan, mutta heidät oli jo valitettavasti kihlannut toinen veljespari: kuninkaanpojat Idas ja Lynceus.

Rakkaustarina johti siihen, että Lynceus surmasi Castorin ja vähän myöhemmin Pollux tappoi Lynceuksen kostoksi. Seuraavaksi Idas hyökkäsi Polluxin kimppuun, mutta viime hetkellä Zeus tarttui asiaan ja pelasti poikansa.

Pollux pyysi Zeukselta, että Castor pääsisi osalliseksi veljensä kuolemattomuudesta, ja siksi Zeus sijoitti heidät molemmat taivaalle Kaksosten tähdistöön.

Kaksosista nousee vuoden suurin meteoriparvi

Geminidit tunnetaan vuoden voimakkaimpana meteoriparvena, koska se voi tuottaa jopa 150 tähdenlentoa tunnissa.

Geminidit näyttävät nousevan Kaksosten tähdistöstä, tarkemmin sanottuna Castor-tähden ympäristöstä. Tähdenlentoja voi kuitenkin nähdä lähes koko taivaan alueella, kun Geminidien meteoriparvi osuu kohdallemme joulukuun alkupuolella.

Geminidit ovat peräisin asteroidista 3200 Phaeton.

Lue lisää Geminideistä ja siitä, miten parhaiten näet vuoden meteoriparven, tähdenlentokalenteristamme 2020.

Kaksosten tähdistössä on myös suuri määrä tähtienvälisiä kohteita, esimerkiksi supernovajäännös IC 443, joka muistuttaa meduusaa, ja planetaarinen sumu NGC 2392.

NGC 2392 tunnettiin kesään 2020 asti Eskimosumuna. Nasa kuitenkin päätti hylätä tämän nimen, koska monet pitävät eskimo-sanaa alentavana nimityksenä.

NGC 2392 – planetaarinen sumu Kaksosten tähdistössä

NGC 2392 sai lisänimen Eskimosumu, koska sumun ulommat renkaat muistuttavat inuittien päällystakin turkishuppua.

Näin löydät Kaksosten tähdistön

Kaksosten tähdistö taivaalla

Kuvassa näet joitakin Kaksosten tähdistön selvimmin erottuvista tähdistä. Jos sinun on vaikea löytää Kaksoset, etsi ensin Orionin tähdistö. Kaksosten sijainti on vinosti vasemmalle Orionista.

Pienen koiran tähdistö ja sen kirkas Procyon-tähti ovat Kaksosten eteläpuolella.