Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Andromedan tähdistö yötaivaalla
Maailmankaikkeus - Tähdistöt

Andromeda – Näin löydät Andromedan tähdistön

TÄHDISTÖOPAS: Andromedan tähdistön voi nähdä vuoden ympäri, mutta pohjoisella pallonpuoliskolla se näkyy selvimmin marraskuussa. Eteläisellä pallonpuoliskolla Andromeda loistaa kirkkaimmin lokakuusta joulukuuhun. Etsi Andromeda tähdistöoppaamme avulla ja opi lisää tähtitaivaasta.

Andromedan tähdistö

Andromeda on taivaan 19. suurin tähdistö. Pohjoisella pallonpuoliskolla se näkyy parhaiten syksyllä.

Nimi Andromeda tulee Kreikan mytologiasta. Andromeda oli Etiopian kuninkaan Kefeuksen ja kuningatar Kassiopeian tytär.

Kassiopeia ylpeili Andromeda-tyttärensä kauneudella, joka hänen mielestään päihitti merenjumala Poseidonin tyttäret, nereidit.

Kehuskelu raivostutti Poseidonin, joka lähetti merihirviön, Cetuksen, Etiopiaan. Andromedan vanhemmat pyysivät apua oraakkelilta, joka neuvoi, että heidän piti uhrata tyttärensä sammuttaakseen Poseidonin kostonjanon.

Andromeda kahlittiin rantakallioon, jotta merihirviö voisi ahmaista hänet suuhunsa. Onneksi kreikkalainen sankari Perseus riensi apuun ja pelasti Andromedan viime hetkellä. Kiitollisena urotyöstä Andromeda avioitui Perseuksen kanssa, ja Andromedan kuoltua Athena-jumalatar sijoitti hänet tähtitaivaalle kunnioittaakseen hänen muistoaan.
Merihirviö Cetus on taivaalla tähdistönä, jonka suomenkielinen nimi on Valaskalat.

Andromeda ahmii pienempiä galakseja

Andromedan tähdistön ulkoreunalla – Kassiopeian suunnalla – erottuu Andromedan galaksi epämääräisenä soikeana läiskänä. Se on Linnunradan lähin naapurigalaksi ja ainoa galaksi, jota voi tarkastella Maasta paljain silmin.

Andromedan galaksi sijaitsee vähän yli 2,5 miljoonan valovuoden päässä Maasta, ja siihen kuuluu noin tuhat miljardia tähteä. Vastaavasti Linnunrataan kuuluu "vain" noin 200 miljardia tähteä.

Maapallon eteläisellä pallonpuoliskolla näkyvät myös Andromedan kaksi niin sanottua seuralaisgalaksia, M110 ja M32.

Andromedan galaksi Andromedan tähdistössä

Andromedan tähdistön ulkoreunalla on saman niminen galaksi. Siihen kuuluu yli tuhat miljardia tähteä. 2019 tehdyn tutkimuksen mukaan Andromedan galaksi nielaisee Linnunradan noin viiden miljardin vuoden kuluttua.