Suuri asteroidi näyttäytyy kirkkaana syyskuussa

TÄHTIOPAS: Syyskuun 11. päivänä sinulla on ihanteellinen tilaisuus nähdä asteroidi Pallas. Silloin se on sekä lähimpänä Maata että korkeimmillaan taivaalla.

TIETOJA PALLAS-ASTEROIDISTA

Pallas on asteroidivyöhykkeen kolmanneksi suurin kappale. Löytöjärjestyksessä se on toinen, ja siksi sen virallinen nimi on 2 Pallas.

Saksalainen Wilhelm Olbers löysi 28. maaliskuuta 1802 asteroidin, joka sai nimensä kreikkalaisen viisauden jumalattaren Pallas Athenen mukaan. Pallas on oppositiossa illalla 11. syyskuuta, ja se kohoaa taivaalla korkeimpaan kohtaansa samalla, kun se on lähimpänä Maata: 321,9 miljoonan kilometrin päässä.

Hiilikondriitti-tyyppiset meteoriitit voivat olla peräisin Pallaksen ja muiden asteroidien törmäyksistä.

© Jesper Grønne, Meteorites.dk

Pallaksen läpimitta on reilut 500 kilometriä, ja se koostuu kivilajeista, joita esiintyy myös harvinaisissa hiili­kondriiteiksi kutsutuissa meteoriiteissa.

Ne sisältävät ainejyväsiä, jotka ovat kasautuneet alkuperäisen, Aurinkokunnan muodostaneen tähtipölyn ympärille, esimerkiksi orgaanisia aminohappoja ja vesipitoisia mineraaleja.

OPAS PALLAS-ASTEROIDIIN

Helsingin leveysasteilla Pallas näkyy etelässä 29 asteen korkeudella 12.9. vastaisena yönä.