Harsosumun hehkuvista väreistä paljastuvat muun muassa alkuaineiden tiheyden ja lämpötilan erot.

© Hubble/ESA & NASA
Maailmankaikkeus - Tähdet

Supernovajäännös loistaa yössä

Valtava aavemainen Harsosumu levittyy taivaalla yli kuusi kertaa Kuun läpimittaa vastaavalle alueelle.

Noin 8 000 vuotta sitten eräs tähti päätti päivänsä rajussa supernovaräjähdyksessä. Tähden jäännöksistä muodostui nykyään Harsosumuna tunnettu valtava kosminen sumu.

Tähdestä tuli supernova, kun sen sisuksen rauta-atomit eivät enää voineet fuusioitua raskaammiksi alkuaineiksi.

Fuusioprosessit alkavat niin, että vetyatomit yhdistyvät heliumiksi, joka puolestaan fuusioituu hiileksi.

Näin tähti muodostaa yhä raskaampia alkuaineita. Prosessissa syntyy voimakasta ulospäin suuntautuvaa energiaa, joka pullistaa tähden kuin pallon.

Kun tähden pitäisi alkaa fuusioida rautaa raskaampia alkuaineita, se tarvitsee lisää energiaa.

Tällöin ulospäin suuntautuva prosessi pysähtyy ja sen sijaan painovoima ottaa vallan niin, että tähden ydin luhistuu.

Šokkiaalto muotoili Harsosumua

Jos tähti on tarpeeksi suuri – vähintään seitsemän kertaa Auringon massainen – se räjähtää heti luhistumisensa jälkeen supernovana.

Sen ydin puristuu äärimmäisen tiheäksi neutronitähdeksi tai mustaksi aukoksi, kun taas tähden loppuosa pyyhkiytyy avaruuteen ja päätyy tähtipölypilveksi, jota kutsutaan supernovajäännökseksi.

Tähtitieteilijät arvelevat, että Harsosumun muodostanut tähti puhalsi ennen räjähtämistään avaruuteen voimakasta tuulta. Tuuli muodosti tähtienväliseen kaasuun suuren kuplan.

Kun supernovaräjähdyksen šokkiaalto osui kuplan seinämään, Harsosumu sai luonteenomaisen muotonsa.

###

Tähdet kuolevat rysähtäen

Kun raskaan tähden rauta alkaa fuusioitua raskaammiksi alkuaineiksi, tähdessä kaappaa vallan sen oma painovoima ja tähti räjähtää.