Supernovajäännös loistaa yössä

TÄHTIOPAS: Marraskuun lopussa voit nähdä jättimäisen tähtikummituksen, Harsosumun. Se levittyy taivaalla yli kuusi kertaa Kuun läpimittaa vastaavalle alueelle.

Hubble/ESA & NASA

Harsosumu

Noin 8 000 vuotta sitten eräs tähti päätti päivänsä rajussa supernovaräjähdyksessä. Sen jäännöksistä muodostui nykyään Harsosumuna tunnettu valtava kosminen sumu.

Tähti aloitti elämänsä fuusioimalla vetyatomeja heliumiksi, ja helium fuusioitui sen jälkeen hiileksi. Tällä tavoin tähti muodosti yhä raskaampia alkuaineita.

Prosessissa syntyi voimakasta ulospäin suuntautunutta energiaa, joka pullisti tähden kuin pallon.

Kun tähden piti alkaa fuusioida rautaa raskaampia alkuaineita, ulospäin suuntautunut prosessi pysähtyi ja sen sijaan tähden ydin luhistui suurella voimalla.

Šokkiaalto muotoili Harsosumua

Koska tähti oli valtava, 20 kertaa niin suuri kuin Aurinko, se räjähti pian luhistumisensa jälkeen supernovana.

Sen ydin puristui äärimmäisen tiheäksi neutronitähdeksi, kun taas tähden loppuosa pyyhkiytyi avaruuteen tähtipölypilveksi, jota kutsutaan supernovajäännökseksi.

Tähtitieteilijät arvelevat, että Harsosumun muodostanut tähti puhalsi ennen räjähtämistään avaruuteen voimakasta tuulta.

Tuuli muodosti tähtienväliseen kaasuun suuren kuplan.

Kun supernovaräjähdyksen šokkiaalto osui kuplan seinämään, Harsosumu sai luonteenomaisen muotonsa.

Opas: Tähtisumu

Harsosumun väreistä paljastuvat muun muassa alkuaineiden tiheyden ja lämpötilan erot.