Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Supernova avaruudessa

Supernova valaisee koko galaksin

Tähtitiedettä käsittelevissä artikkeleissa mainitaan usein supernova. Mikä se on?

Mikä on supernova?

Supernova on tähden lopullinen tuhoutuminen tuomiopäivän räjähdyksessä.

Räjähdyksessä vapautuu kaikki se energia, minkä säteilemiseen tähdeltä muuten kuluisi miljardeja vuosia. Siksi sen valovoima kasvaa suunnattomasti ja se voi vähän aikaa loistaa kokonaista galaksia kirkkaammin.

Räjähdys syntyy, kun raskas tähti ei enää pysty kannattelemaan omaa painoaan. Tähti luhistuu, koska sen sisuksissa ei enää ole riittävästi energiaa painovoiman vastustamiseen.

Kun tähti romahtaa, vapautunut painovoimaenergia käynnistää uusien ydinreaktioiden ryöpyn, joka muuttaa tähden suureksi vetypommiksi.

Sana ”nova” tarkoittaa uutta, ja se on peräisin tanskalaisen tähtitieteilijän Tyko Brahen kirjasta De nova stella vuodelta 1573.

Tyko Brahe oletti tarkkailleensa aivan uutta tähteä, mutta oikeasti kyseessä oli jo olemassa oleva tähti, jonka kirkkaus voimistui äkillisesti.

Supernova näkyy Tyko Brahen tähtikartassa.

Tyko Brahen Kassiopeian tähdistöstä laatima tähtikartta, johon on merkitty tanskalaisastronomin vuonna 1572 havaitsema uusi tähti (ylinnä, I-kirjain). Sittemmin uusi tähti osoittautui supernovaksi.

© Tycho Brahe

Nykyään nova-sana viittaa tähden pieneen valopurkaukseen, kun taas supernova on räjähdys.

Miten supernovaa tarkkaillaan?

Nasa etsii supernovia

Supernova on harvinainen tapahtuma, joka Linnunradassa esiintyy keskimäärin vain noin joka 50. vuosi.

Supernovia on kuitenkin voitu havaita ja tutkia useammin sen jälkeen, kun on keksitty teleskoopit, joilla voidaan tarkkailla kaukaisia galakseja.

Nasa havainnoi supernovia useilla erilaisilla teleskoopeilla.

Yksi niistä on Nuclear Spectroscopic Telescope Array – NuSTAR – joka vangitsee röntgensäteitä universumin kaukaisimmista kolkista.

Kun tähtitieteilijät etsivät supernovaa NuSTARin kaltaisilla teleskoopeilla, he etsivät pieniä, loistavia pisteitä, joita aiemmin ei ole havaittu tutkittavana olevalla universumin alueella.

Nämä välähdykset ovat nimittäin ainoa asia, joka massiivisista tähden räjähdyksistä voidaan nähdä.

Joskus kuitenkin supernova on puhjennut loistamaan niin lähellä Maata, että se on nähty paljain silmin. Viimeksi näin kävi vuonna 1604, kun tähtitieteilijä Johannes Kepler huomasi uuden tähden ilmestyneen yötaivaalle.

Keplerin supernova

Vuonna 1604 astronomi Johannes Kepler havaitsi yötaivaalla supernovan. Supernovan saattoi nähdä paljain silmin, ja sen arvellaan olleen 16 000–23 000 valovuoden päässä Maasta. Kuvassa räjähdyksen jäännökset näkyvät tähtisumuna.