Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Supernova on räjähtävä tähti

Tähtitiedettä käsittelevissä artikkeleissa mainitaan usein supernova. Mikä se on?

Supernovalla tarkoitetaan isoa tähteä, joka on siirtynyt olemassaolonsa viimeiseen vaiheeseen, räjähdystilaan. Raju supernovaräjähdys syntyy, kun tähden normaaleja fuusioreaktioita ylläpitävä vety loppuu, säteilyn aiheuttama paine pienenee ja tähti luhistuu kasaan.

Supernovan ulkokerroksessa esiintyy voimakkaita ydinreaktioita, jotka eivät etene rauhallisesti vaan vetypommin räjähdyksen kaltaisesti. Tähti lähestyy tätä elinkaarensa loppuvaihetta vähitellen muuttuen miljoonia tai jopa miljardeja vuosia, mutta itse räjähdys kestää vain sekunnin murto-osia. Supernova kirkastuu kirkastumistaan muutamia päiviä.

Sen kirkkaus kasvaa keskimäärin 20 magnitudia eli säteilyteho satamiljoonakertaistuu. Koska tähdestä leviää räjähdyksessä ainetta avaruuteen, sen jäännökset voidaan havaita laajenevana kaasupilvenä, sumuna. Lopulta supernovasta peräisin oleva aine sulautuu muuhun tähtienväliseen aineeseen.