Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Betelgeuze

Orionin tikittävä pommi valaisee talven pimeyttä

TÄHTIOPAS: Betelgeuzen elinkaari lähenee loppuaan. Tähti tuhoutuu supernovaräjähdyksessä, joka muuttaa sen joko mustaksi aukoksi tai neutronitähdeksi. Sitä ennen voit kuitenkin ihailla joulukuun yötaivaalla tätä ylijättiläistä, jonka massan arvioidaan olevan 21 kertaa Auringon suuruinen.

Betelgeuze

Kun ilta pimenee joulukuun 26. päivän uudenkuun vaiheilla, voit tarkkailla yhtä taivaan kirkkaimmista tähdistä, Orionin tähdistön Alfa Orionista, joka tunnetaan myös nimellä Betelgeuze.

Betelgeuze on niin sanottu punainen ylijättiläinen, ja muiden ylijättiläisten tavoin se on jo käyttänyt kaiken ytimessään olleen vedyn ja palaa siksi pian loppuun

Tuhonsa hetkellä tähti räjähtää supernovana ja näkyy päivälläkin. Betelgeuze on tosiasiassa jo alkanut kutistua.

Vain 15 vuodessa, vuosina 1993–2008, ylijättiläisen säde pieneni 15 prosenttia, ja tähti kutistuu yhä enemmän, kunnes se räjähtää lopullisesti. Räjähdyksessä siitä tulee joko musta aukko tai neutronitähti.

Alhaisen polttoainemääränsä vuoksi Betelgeuze on muita tähtiä kylmempi. Siksi sen väri on muuttunut valkohehkuisesta punaiseksi.

Betelgeuze on tuhon tiellä

Ylijättiläinen kuluttaa energiaansa nopeasti ja lähestyy täydellistä luhistumista, missä siitä tulee joko neutronitähti tai musta aukko.

Vaikka Betelgeuze erottuu hyvin taivaalta, sen kokoa ei tarkkaan tunneta. Se johtuu siitä, että tähti sykkii eikä sen ympärillä kierrä muita taivaankappaleita.

Tähtitieteilijät arvioivat sen massan vastaavan 21:tä Auringon massaa ja läpimitan olevan 950 kertaa niin suuri kuin Auringon.

Betelgeuze-opas