Betelgeuze

Orionin tikittävä pommi valaisee talven pimeyttä

TÄHTIOPAS: Betelgeuzen elinkaari lähenee loppuaan. Tähti tuhoutuu supernovaräjähdyksessä, joka muuttaa sen joko mustaksi aukoksi tai neutronitähdeksi. Sitä ennen voit kuitenkin ihailla lokakuun yötaivaalla ylijättiläistä, jonka massan arvioidaan olevan ainakin 16,5 kertaa Auringon massa.

Betelgeuze

Kun yöt lokakuun lopussa ovat pimeimmillään ja pisimmillään,voit ­tarkkailla yhtä taivaan kirkkaimmista tähdistä, Orionin tähdistön Alfa Orionista, joka tunnetaan myös nimellä Betelgeuze.

Betelgeuze on niin sanottu punainen ylijättiläinen, ja muiden ylijättiläisten tavoin se on jo käyttänyt kaiken ytimessään olleen vedyn ja palaa siksi pian loppuun.

Tuhonsa hetkellä tähti räjähtää supernovana ja näkyy päivälläkin. Betelgeuze on tosiasiassa jo alkanut kutistua.

Vain 15 vuodessa, vuosina 1993–2008, ylijättiläisen säde pieneni 15 prosenttia, ja tähti kutistuu yhä enemmän, kunnes se räjähtää lopullisesti. Räjähdyksessä siitä tulee joko musta aukko tai neutronitähti.

Ylijättiläinen kuluttaa energiaansa nopeasti ja lähestyy täydellistä luhistumista, missä siitä tulee joko neutronitähti tai musta aukko.

8 miljoonaa vuotta sitten

Betelgeuze (oranssi) syntyi, kun tähtisumun pöly ja kaasu puristuivat kokoon painovoiman vaikutuksesta.

Nykyään

Betelgeuze on 750 kertaa Auringon laajuinen, ja se räjähtää supernovana miljoonan vuoden kuluessa.

7,5 miljardin vuoden kuluttua

Supernovan jälkeen Betelgeuzesta tulee joko neutronitähti tai musta aukko. Vielä ei tiedetä, kumpi.

Alhaisen polttoainemääränsä vuoksi Betelgeuze on muita tähtiä kylmempi. Siksi sen väri on muuttunut valkohehkuisesta punaiseksi.

Tähtitieteilijöiden on vaikea päätellä Betelgeuzen täsmällistä kokoa. Se johtuu kahdesta syystä: ensinnäkin Betelgeuze sykkii, ja toisekseen sen ympärillä ei kierrä muita kappaleita.

Viimeisimpien arvioiden mukaan Betelgeuzen massa vastaa 16,5–19-kertaisesti Auringon massaa.

Betelgeuze-opas

Betelgeuse stjernekort

Betelgeuze näkyy 30 asteen korkeudella horisontin yllä kaakossa noin kello 02.30.