Tähdenlentoja meteoriparvesta - Orionidit

Orionidit – yksi vuoden upeimmista meteoriparvista

Lokakuussa Maa kulkee Halleyn komeetan vuonna 1986 jälkeensä jättämien kosmisten pölyhiukkasten läpi. Kun hiukkaset palavat 100 kilometrin korkeudessa, tuloksena on meteoriparvi Orionidit.

Orionidit 2021

Halleyn komeetta on yksi harvoista komeetoista, jotka voi nähdä paljain silmin. Siksi se myös nousi otsikoihin vuonna 1986, kun se ohitti Maan ja oli näkyvissä tähtitaivaalla.

Valitettavasti Halleyn komeetta tulee vierailulle seuraavan kerran vasta 28. heinäkuuta 2061, mutta nyt syksyllä voit nähdä siitä rippeitä.

Muiden komeettojen tavoin myös Halleyn komeetta on jättänyt reitilleen pieniä pöly- ja jääkimpaleita. Joka vuosi lokakuussa Maa kulkee kiertoradallaan komeetan jättämän vanan poikki ja voimme silloin ihailla upeaa Orionidien meteoriparvea.

Orionidit voivat tuottaa jopa 20 tähdenlentoa tunnissa. Ne ovat saaneet nimensä Orionin tähdistöstä, koska meteoriparvi näyttää nousevan sen suunnalta.

Orionin tähdistö

Orionin tähdistön voi tunnistaa kolmesta kirkkaasta tähdestä, jotka sijaitsevat lähellä toisiaan ja muodostavat Orionin vyön tähtikuvion.