Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Nuoret jättitähdet ovat raivanneet kaasut tieltään

TÄHTIOPAS: Tähdet Rosetta-sumun tähtijoukossa NGC 2244 ovat niin täynnä energiaa, että ne ovat polttaneet reiän omaan kotiinsa.

JESPER GRØNNE, HVADIHIMLEN.DK

Rosette-sumu

NGC 2244 -joukon tähdillä on ikää vain tuhannesosa Auringon iästä, mutta ne loistavat 400 000 kertaa niin voimakkaasti kuin Aurinko.

Tähtien runsas energia on polttanut reiän niitä ympäröivään Rosette-sumuun.

Tähtijoukko sisältää 0-tyypin tähtiä, jotka ovat jopa 60 kertaa niin raskaita kuin Aurinko. Ne tuottavat valtavasti säteilyä ja tähtituulta, joka on lähinnä protoneista ja elektroneista koostuva varautuneiden hiukkasten virta.

Juuri voimakkaat tähtituulet ovat polttaneet reiän Rosette-sumun keskelle, ja säteily tekee sumusta punertavan.

Rosette-sumu on noin 5 000 valovuoden päässä Maasta, sen läpimitta on noin 13 valovuotta ja massa 10 000 kertaa Auringon massa.

Tähtisumu muodostui neljä, viisi miljoonaa vuotta sitten. Sen valtavilla tähdillä on lyhyt elämä, koska ne käyttävät polttoaineensa nopeasti loppuun.

Kirkkaana yönä talvipäivänseisauksen vaiheilla on otollinen hetki etsiä tämä nuori avoin tähtijoukko, ja hyvällä onnella näet myös Rosette-sumun.

Opas Rosette-sumu