Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Cat's eye nebula
Maailmankaikkeus - Tähdet

Mikä on planetaarinen sumu?

Planetaarisella sumulla ei ole mitään tekemistä planeettojen kanssa, vaikka nimestä voisi päätellä toisin. Sumu on peräisin pienestä tai keskisuuresta tähdestä, joka on sammumaisillaan.

Tähti säteilee valonakin näkyvää energiaa, koska siinä tapahtuu ydinreaktioita. Fuusion tuloksena vedystä syntyy heliumia. Kun vety loppuu, helium alkaa fuusioitua sillä seurauksella, että tähti paisuu ja muuttuu sykkiväksi punaiseksi jättiläiseksi. Muutaman miljoonan vuoden kuluessa, kun heliumkin käy vähiin, fuusioreaktiot lakkaavat. Tähden sisäosat luhistuvat, jolloin syntyy tiivis valkoinen kääpiö. Vaikka siinä ei synny enää energiaa, se loistaa kuumuuttaan.

Kehityksensä loppuvaiheessa tähti vapauttaa suurimman osan aineestaan kaasuina. Planetaarinen sumu muodostuu juuri näistä kaasuista. Valkoisen kääpiön säteily saa sen hohtamaan. Koska kaasut laajenevat kuitenkin nopeasti, sumu häviää muutamassa kymmenessätuhannessa vuodessa. 5–6 miljardin vuoden kuluttua sammuvaa Aurinkoakin seuraa tällainen sumu.